آیین‌نامه اجرایی بند (ت) ماده (۶۳) قانون برنامه پنجساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران مصوب ۱۳۹۷/۳/۱۳ هیات وزیران

هیأت وزیران در جلسه ۱۳۹۷/۳/۱۳ به پیشنهاد وزارت آموزش و پرورش و به استناد تبصره بند (ت) ماده (۶۳) قانون برنامه پنجساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران ـ مصوب ۱۳۹۵ ـ آیین­‌نامه اجرایی بند یادشده را به شرح زیر تصویب کرد:

آیین‌نامه اجرایی بند (ت) ماده (۶۳) قانون برنامه پنجساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران

ماده۱ـ در این آیین‌­نامه، اصطلاحات زیر در معانی مشروح مربوط به کار می­روند:

الف ـ سازمان: سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور.

ب ـ خیرین مدرسه‌ساز: اشخاص حقیقی یا حقوقی غیردولتی که با استفاده از منابع غیردولتی، نسبت به کمک مالی (نقدی یا غیرنقدی)، تأمین عرصه و اعیان، احداث، توسعه، تکمیل و تجهیز فضاهای آموزشی و پرورشی و تحویل و اهدای آنها به وزارت آموزش و پرورش اقدام می‌‏کنند.

پ ـ طرح (پروژه): تکمیل فضاهای آموزشی و پرورشی نیمه تمامی که خیرین مدرسه‌ساز طی تفاهم‌نامه با ادارات آموزش و پرورش و سازمان و ادارات تابع اجرا می‌نمایند.

ت ـ کمک‌های تحقق یافته: هر نوع آورده مالی اعم از منقول و غیرمنقول خیرین مدرسه‌­ساز.

ماده۲ـ سازمان برنامه و بودجه کشور مکلف است طی سال‌های اجرای قانون برنامه پنجساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران ـ مصوب ۱۳۹۵ ـ نسبت به انجام موارد زیر اقدام نماید:

الف ـ معادل کمک‌­های تحقق یافته سال قبل خیرین مدرسه‌­ساز، اعتبار لازم را جهت تکمیل طرح­ (پروژه‌)های نیمه‌‌تمام خیرین مدرسه­‌ساز در بودجه سنواتی سازمان پیش‌­بینی نماید.

تبصره ـ سازمان موظف است گزارش مربوط به کمک­‌های تحقق یافته موضوع این آیین‌­نامه را که با استفاده از گزارش مجامع خیرین مدرسه ساز تهیه می‌شود، براساس دستورالعملی که سازمان برنامه و بودجه کشور ابلاغ می‌­کند، حداکثر تا پایان تیرماه هر سال پس از ارزیابی به سازمان مذکور ارسال نماید.

ب ـ اعتبارات لازم برای پرداخت حقوق و عوارض قانونی متعلق به طرح (پروژه)­هایی که صد در صد (۱۰۰٪) آن توسط خیرین مدرسه­‌ساز اجرا شده است، نظیر عوارض شهرداری و حق انشعاب آب، برق، تلفن، گاز و فاضلاب را در بودجه سنواتی سازمان پیش‌­بینی نماید.

پ ـ به ­منظور ترویج فرهنگ مشارکت خیرین و تأمین هزینه­‌های برگزاری آیین­‌های تکریم خیرین مدرسه‌­ساز نظیر برگزاری جشنواره، همایش، انتشار کتاب و مجله و تهیه اقلام تبلیغاتی و فرهنگی، اعتباری معادل دو و نیم درصد (۲/۵٪) کمک‌­های تحقق یافته خیرین را در بودجه هزینه‌­ای سالانه سازمان پیش‌بینی نماید.

ماده۳ـ طرح­ (پروژه)­هایی که حداقل سی درصد (۳۰٪) از منابع آنها توسط خیرین مدرسه­‌ساز تأمین شده و به بهره‌برداری برسند، می‌توانند توسط خیرین مدرسه‌ساز نام­‌گذاری شوند و تغییر نام آن بدون درخواست آنها یا وراثشان امکان‌­پذیر نیست.

تبصره ـ مدارسی که دارای هویت ملی، دینی و فرهنگی ویژه می‌باشند با تشخیصوزارت آموزش و پرورش از حکم این ماده مستثنی می‌­باشند.

معاون اول رئیس‎جمهور ـ اسحاق جهانگیری