عنوان: ابطال شناسنامه با‌وجود احراز تابعیت ایرانی فرد

پیام: چنانچه دادگاه تشخیص دهدکه شخصی تابعیت ایران را دارد و اداره ثبت احوال ملزم به صدور شناسنامه شود، پس از آن هیئت حل اختلاف اداره ثبت احوال نمی تواند به جهت احراز غیر ایرانی بودن، رأی به ابطال شناسنامه بدهد.

شماره دادنامه قطعی :
9309970222700342
تاریخ دادنامه قطعی :
1393/03/20
گروه رأی:
حقوقی

رأی دادگاه بدوی

دعوی خانم م.ب. فرزند ع. به وکالت از ع.ی. فرزند ج. به طرفیت هیئت حل اختلاف. به خواسته ابطال رأی مورخ 22/5/92 هیئت حل اختلاف مبنی بر ابطال شناسنامه می باشد بدین شرح که وکیل خواهان اظهار نموده است به موجب دادنامه شماره 880801 شعبه 150 حقوقی تهران خوانده دعوی ملزم به صدور شناسنامه برای خواهان شده است خوانده اقدام به تجدیدنظرخواهی نموده که تجدیدنظرخواهی وی ردّ و درخواست اعمال ماده 18 نموده آن هم ردّ شده است و پس از آن موضوع را به هیئت حل اختلاف بند 2 ماده 3 قانون ثبت احوال برده و شناسنامه خواهان را ابطال نموده است، با توجه به اینکه ارجاع موضوع به هیئت مذکور برخلاف مقررات صورت گرفته است و با احراز ایرانی بودن خواهان، خوانده مکلف به صدور سند سجلی در ثبت احوال و شناسنامه برای خواهان می باشد دعوی خواهان را وارد و ثابت تشخیص و حکم به ابطال رأی اعلامی صادر و اعلام می دارد رأی صادره حضوری و ظرف بیست روز پس از تاریخ ابلاغ قابل تجدیدنظر در محاکم محترم تجدیدنظر استان تهران می باشد.
دادرس و سرپرست مجتمع قضایی شهید محلاتی ـ حسینی

 

رأی دادگاه تجدیدنظر استان

در مورد تجدیدنظرخواهی اداره ثبت احوال قم به طرفیت ع.ی. نسبت به دادنامه شماره 5 مورخ 18/1/1393 شعبه 150 دادگاه عمومی حقوقی تهران که به موجب آن حکم به بطلان رأی مورخ 22/5/1392 هیئت حل اختلاف ثبت احوال قم صادر گردیده است با توجه به مفاد رأی شماره 488 مورخ 19/5/1389 شعبه 78 دادگاه تجدیدنظر تهران نظر به اینکه از سوی تجدیدنظرخواه ایرادی مؤثر بر نقض و بی اعتباری دادنامه ارائه نگردیده است. ازنظر قانونی نیز اشکالی به نظر نرسید. نتیجتاً به دلیل عدم مطابقت تجدیدنظرخواهی با هیچ یک از شقوق ماده 348 قانون آیین دادرسی مدنی، اعتراض به عمل آمده غیر وارد تشخیص و مستنداً به ماده 358 قانون فوق الذکر، حکم بر تأیید و استواری دادنامه نخستین صادر می نماید. رأی صادره قطعی است.
رئیس شعبه 27 دادگاه تجدیدنظر استان تهران ـ مستشار دادگاه
رجاء ـ استیری