عنوان: اجرای رأی الزام به تمکین

پیام: از آنجا که رأی تمکین از موارد اعلامی است نه اجرائی و وقتی زوجه از رأی صادره مطلع شد باید در جهت تمکین اقدام و در منزل زوج سکونت نماید لذا نیازی به صدور اجرائیه نیست.

شماره دادنامه قطعی :
9309970221101266
تاریخ دادنامه قطعی :
1393/08/03
گروه رأی:
حقوقی

 

رأی دادگاه بدوی

دادخواست آقای الف.ج. به طرفیت همسرش خانم ز.ح. با وکالت آقایان ب.ع. و ع.ی. به خواسته تجویز ازدواج مجدد نظر به این که خواهان در جلسة رسیدگی حاضر نشده و توضیحات خود را ارائه نکرده و توجهاً به دفاعیات وکیل خوانده و نظر به این که خواهان در پرونده موضوع صدور دادنامه تمکین درخواست صدور اجرائیه نکرده تا معلوم شود زوجه از تمکین و اجرای حکم استنکاف دارد بنا به مراتب دعوی خواهان در وضعیت فعلی قابل اجابت نیست مستنداً به مفهوم مستفاد از بند 3 ماده 16 قانون حمایت خانواده حکم به رد دعوی مطروحه صادر و اعلام می شود رأی صادره حضوری و ظرف 20 روز قابل تجدیدنظرخواهی در مرجع محترم تجدیدنظر استان تهران است.
رئیس شعبة 277 دادگاه عمومی خانوادة تهران –  احمدی نژاد

 

رأی دادگاه تجدیدنظر استان

در خصوص تجدیدنظرخواهی آقای الف.ج. به‬طرفیت خانم ز.ح. نسبت به دادنامه شماره 989-12/6/93 اصداری از شعبه 277 دادگاه حقوقی (خانواده) تهران که به موجب آن دعوی زوج به خواسته تجویز ازدواج مجدد به‬لحاظ عدم تمکین زوجه – حکم بر رد دعوی صادر شده است. اعتراض وارد است زیرا صرف نظر از صدور اجرائیه در خصوص تمکین صادره – تمکین از موارد اعلامی است نه اجرائی و وقتی زوجه از رأی صادره مطلع شد باید در جهت تمکین اقدام و در منزل زوج سکونت نماید و نیازی به صدور اجرائیه نمی باشد ثانیاً – حکم الزام زوجه به تمکین صادر شده است و با عنایت به آدرس زوج در رأی صادره زوجه مکلف بوده در آدرس اعلام شده مراجعه و از همسرش تمکین نماید ثالثاً – عدم ملائت زوج موضوع ماده 17 قانو ن حمایت خانواده در رابطه با بند 1 ماده 16 قانون حمایت خانواده می باشد و ارتباطی به بند 3 (عدم تمکین) ندارد لذا دادگاه مستنداً به بند 3 ماده 16 قانون حمایت خانواده به خواهان اجازه داده فقط برای یک نوبت و با رعایت مقررات اقدام به ازدواج مجدد نماید این رأی قطعی است.
رئیس شعبه 11 دادگاه تجدیدنظر استان تهران – مستشاردادگاه
فرهبد – نحوی