عنوان: اصل حاکم در دعوای مطالبه اجرت‌المثل ایام زوجیت

پیام: در روابط زوجین، اصل بر عدم تبرع بوده و در دعوی مطالبه اجرت المثل ایام زوجیّت، زوج باید انجام تبرعی را اثبات نماید.


مستندات: تبصره ماده 336 قانون مدنی

شماره دادنامه قطعی :
9309970222400615
تاریخ دادنامه قطعی :
1393/04/15
گروه رأی:
حقوقی

رأی دادگاه بدوی

در خصوص دادخواست خانم م.م. با وکالت خانم ن.ب. به طرفیت آقای ش.ص. با وکالت م.ج. به خواسته مطالبه اجرت المثل ایام زندگی مشترک طرفین با عنایت به دادخواست تقدیمی و مدارک و مستندات ابرازی خواهان در طول زندگی مشترک کارهایی را که شرعاً” و قانوناً به عهده وی نبوده با ابراز قصد عدم تبرع در منزل مشترک انجام داده و با عنایت به اینکه اصل نیز بر عدم تبرع می باشد خوانده نیز دلیل کافی بر بی اعتباری خواسته خواهان ارائه نکرده فلذا استحقاق خواهان بر دریافت اجرت عرفی این کارها برای دادگاه محرز بوده دادگاه ضمن وارد تشخیص دادن دعوی مطروحه مستنداً به ماده واحده قانون الحاق یک تبصره به ماده 336 قانون مدنی و مادتین 519 و 515 قانون آیین دادرسی مدنی به محکومیت خوانده به پرداخت مبلغ یک صد و پنجاه میلیون ریال بابت اصل خواسته و نیز پرداخت مبلغ 1086000 ریال بابت خسارت دادرسی در حق خواهان و مبلغ 3414000 ریال در حق صندوق دولت صادر و اعلام می دارد این رأی حضوری و ظرف مدت بیست روز قابل اعتراض در محاکم تجدیدنظر استان تهران می باشد.
رییس شعبه 276 دادگاه عمومی حقوقی تهران ـ احمدی

 

رأی دادگاه تجدیدنظر استان

تجدیدنظرخواهی آقای ش.ص به طرفیت خانم م.م. نسبت به دادنامه شماره 206 مورخ 22/21392 شعبه محترم 276 دادگاه عمومی حقوقی تهران در پرونده کلاسه 1248 مبنی بر صدور حکم محکومیت به پرداخت اجرت المثل وارد نمی باشد زیرا با توجه به محتویات پرونده و امعان نظر در اوراق و مندرجات آن مفاد لایحه تجدیدنظرخواهی و لوایح دفاعیه طرفین مدلول دادنامه تجدیدنظر خواسته رأی صادرشده دادگاه بدوی بر اساس مستندات موجود در پرونده صادر گردیده است و با عنایت به اینکه تجدیدنظرخواه ایراد و اعتراض موجهی که موجبات نقض دادنامه اعتراض شده را فراهم آورد ابراز ننموده است لذا این دادگاه با عنایت به مراتب مذکور ضمن ردّ دادخواست تجدیدنظرخواهی رأی صادرشده دادگاه بدوی را با استناد به مواد 358 و 365 قانون آیین دادرسی دادگاه های عمومی و انقلاب در امور مدنی تأیید می نماید این رأی قطعی است.
رییس شعبه 24 دادگاه تجدیدنظر استان تهران ـ مستشار دادگاه
مرادی هرندی ـ روحانی