عنوان: اصل عدم تمکین مورد ادعای زوج و لزوم اثبات خلاف توسط زوجه

پیام: در دعوای الزام به تمکین صرف انکار انجام تکالیف زوجه از سوی زوج کافی است و زوجه باید انجام تکالیف زوجیت را اثبات کند.


مستندات: مواد 1102 و 1103 و 1114 قانون مدنی

شماره دادنامه قطعی :
9109970222402082
تاریخ دادنامه قطعی :
1391/11/18
گروه رأی:
حقوقی

رأی دادگاه بدوی

درخصوص دادخواست تقدیمی خواهان ن.ع. فرزند م. به طرفیت ن.ن. فرزند م. به خواسته الزام به تمکین از خواهان. دادگاه با توجه به اوراق و محتویات پرونده بنا به دلایل ذیل، خواسته و دعوی خواهان را وارد تشخیص داده است: 1- به دلالت تصویر مصدق رونوشت سند نکاحیه به شماره … 27/7/1371 ثبتی در دفترخانه شماره … تهران، وجود علقه زوجیت بین خواهان و خوانده محرز و مسلم است. بدین لحاظ حقوق و تکالیف زوجین در مقابل یکدیگر برقرار می شود، بی آنکه ایجاد حقوق و تکالیف زناشویی موضوع قصد انشاء قرار گیرد. 2- متعاقب رابطه زوجیت، زن و شوهر مکلف به حسن معاشرت با یکدیگر بوده و باید در تشیید مبانی خانواده به یکدیگر معاضدت نمایند. 3- با امعان نظر در دلایل فوق، نکته قابل تأمل در مانحن فیه آنکه حسب اظهارات خواهان و خوانده مسکن مورد نیاز متناسب با شأن خوانده با اثاث البیت مکفی جهت زندگی مشترک مهیا بوده که زوجه با حضور در جلسه رسیدگی، دفاعی در این خصوص به عمل نیاورده. حال نظر به آن که تمکین منوط و مشروط به پرداخت نفقه از سوی زوج به زوجه است و از طرفی اثبات امر عدمی رأساً و به طور مستقیم مقدور نیست و با اعلام زوج بر عدم تمکین از باب قاعده، نافی را نفی کافیست، زوجه باید انجام وظایف زوجیت را که بر عهده اوست اثبات که در این حالت که در مبحوثٌ عنه، زوجه به اختیار خود و بدون اذن زوج و عاری از هرگونه عذر موجه منزل مشترک را ترک نموده است و اینکه خوانده دلیل و مدرک محکمه پسندی که موجبات بی اعتباری ادعای خواهان را اثبات نماید، اقامه ننموده است و با توجه به نظریه پزشکی قانونی به شماره … مورخ14/4/1391 که مؤید ادعای خواهان است. 4- مع الوصف با عنایت به دلایل معنونه فوق الذکر، مستنداً به مواد1102، 1103 و 1114 قانون مدنی و ماده 198 از ق.آ.د.م، حکم به الزام خوانده به تمکین از خواهان و انجام وظایف زناشویی صادر و اعلام می نماید. در ضمن خواهان موظف است منزل و مقدمات زندگی را جهت زندگی مشترک با زوجه فراهم سازد. رأی صادره حضوری و ظرف بیست روز پس از ابلاغ قابل تجدیدنظرخواهی در محاکم تجدیدنظر استان تهران خواهد بود.
دادرس شعبه231 دادگاه عمومی حقوقی تهران ـ تیمورنژاد

رأی دادگاه تجدیدنظر استان

تجدیدنظرخواهی ن.ن. فرزند م. به طرفیت آقای ن.ع. فرزند م. نسبت به دادنامه شماره 1105 مورخ 68/1391 شعبه محترم 241 دادگاه عمومی و حقوقی تهران در پرونده کلاسه047 مبنی بر صدور حکم الزام به تمکین، وارد نمی باشد. زیرا با توجه به محتویات پرونده و امعان نظر در اوراق و مندرجات آن، مفاد لایحه تجدیدنظرخواهی و لوایح دفاعیه طرفین مدلول دادنامه تجدیدنظرخواسته، رأی صادرشده دادگاه بدوی بر اساس مستندات موجود در پرونده صادر گردیده است و با عنایت به اینکه تجدیدنظرخواه ایراد و اعتراض موجهی که موجبات نقض دادنامه اعتراض شده را فراهم آورد، ابراز ننموده است. لذا این دادگاه با عنایت به مراتب مذکور، ضمن رد درخواست تجدیدنظرخواهی، رأی صادر شده دادگاه بدوی را استناد به مواد 358 و 365 قانون آئین دادرسی دادگاه های عمومی و انقلاب در امور مدنی، تأیید می نماید. این رأی قطعی است.
رئیس شعبه 24 تجدیدنظر استان تهران ـ مستشار دادگاه
مرادی ـ روحانی