عنوان: الزام به تمکین مشروط به تهیه مسکن مناسب

پیام: اگر اجرای حکم الزام به تمکین، منوط به تهیه مسکن مناسب و اثاث البیت شود، رأی صادره از مصادیق رأی غیرمنجز بوده و قابل تأیید نیست.

شماره دادنامه قطعی :
9309970224701472
تاریخ دادنامه قطعی :
1393/09/03
گروه رأی:
حقوقی

رأی دادگاه بدوی

در خصوص دعوی خواهان به طرفیت خوانده به خواسته صدور حکم تمکین علیه خوانده به شرح دادخواست تقدیمی و اظهارات طرفین در جلسه دادرسی مورخه 18/06/93، دادگاه توجهاً به جامع محتویات پرونده از جمله تصویر مصدق نکاح نامه رسمی طرفین که ضم پرونده و وجود علقه زوجیت دائم بین طرفین محرز و مسلّم است و اینکه خوانده در جلسه دادرسی حاضر و بیان داشته در صورت مناسب بودن مسکن و یا فاصله حداکثر دو ساعت با محل کار تمکین می کنم، لذا دادگاه دعوی خواهان را وارد و ثابت تشخیص و مستنداً به مواد 1102 و 1114 قانون مدنی خوانده را به تمکین از خواهان در انجام وظایف خاص زناشویی محکوم می نماید. اثر این حکم نسبت به آتیه است و دلیل بر نشوز زوجه در گذشته نیست و اجرای آن نیز منوط به فراهم بودن مسکن متناسب و اثاث البیت متعارف از سوی زوج می باشد. رأی صادره حضوری است و ظرف مهلت بیست روز پس از ابلاغ، قابل اعتراض و رسیدگی در دادگاه تجدیدنظر استان تهران می باشد.
رئیس شعبه 282 دادگاه عمومی خانواده تهران – فرقانی

 

رأی دادگاه تجدیدنظر استان

تجدیدنظرخواهی ف.ج. با وکالت خانم ف.ب. به طرفیت آقای ش.س. نسبت به دادنامه شماره906- 18/6/93صادره از شعبه282 دادگاه عمومی خانواده که بر الزام تجدیدنظرخواه به تمکین از همسرش اشعار دارد، بنظر وارد است. زیرا دادگاه محترم بدوی در رأی صادره، اجرای حکم را منوط به تهیه مسکن مناسب و اثاث البیت نموده است. صرفنظر از اینکه رأی صادره از مصادیق رأی غیرمنجز و قابل تأیید نمی باشد، اساساً خواهان تمکین باید مسکنی را که زوجه در آن تمکین نماید، ضمن تقدیم درخواست، به دادگاه معرفی نماید که در مانحن فیه زوج مسکنی را، اعم از ملکیت، اجاره، رهن و تصرف، به دادگاه معرفی ننموده است. لذا با وارد بودن اعتراض تجدیدنظرخواه رأی صادره نقض می گردد. بدیهی است زوج، چنانچه اصرار بر تمکین همسرش دارد، می تواند درخواست دیگری تقدیم محاکم خانواده نماید و ضمناً مسکن مورد ادعا را معرفی نماید. این رأی قطعی است.
رئیس شعبه 47 دادگاه تجدیدنظر استان تهران – مستشار دادگاه
معنوی – مدنی کرمانی