عنوان: اماره پرداخت نفقه در زندگی مشترک

پیام: طبق اصاله الظهور، زندگی مشترک زوجین دلالت بر پرداخت نفقه از سوی زوج به زوجه می کند و اگر زوجه مدعی عدم پرداخت نفقه است باید آن را اثبات کند.

شماره دادنامه قطعی :
9209970222401289
تاریخ دادنامه قطعی :
1392/08/08
گروه رأی:
حقوقی

رأی دادگاه بدوی

درخصوص دادخواست تقدیمی خواهان خانم ط.ک. فرزند الف. به طرفیت آقای ر.م. فرزند ح. به خواسته مطالبه نقفه از تاریخ سال 1385 لغایت صدور حکم با جلب نظر کارشناس با استناد به سند رسمی نکاحیه به شماره 756393 مورخ 20/9/1367 تنظیمی در دفترخانه 326 تهران دادگاه با مداقه در یک یک اوراق و محتویات پرونده و بنا بر دلایل ذیل خواسته و دعوای خواهان را وارد تشخیص داده است 1 ـ به دلالت تصویر مصدق سند رسمی نکاحیه به شماره 756393 مورخ 20/9/1367 تنظیمی در دفترخانه 326 تهران وجود علقه زوجیت بین خواهان و خوانده محرز و مسلم است و بدین لحاظ حقوق و تکالیف زوجین در مقابل یکدیگر برقرار می شود که متعاقب وجود رابطه زوجیت تکلیف به دادن نفقه از تاریخ نکاح شروع می شود و ضرورتی ندارد که ایجاد حقوق و تکالیف زناشــویی موضـوع قصد انشاء قرار گیرد 2 ـ زوجیت سبب دین مربوط به انفاق است بدین جهت که در عقد دائم نفقه زن به شوهر است در نتیجه تکلیف مرد به دادن نفقه ناشی از حکم قانون است و قابل اسقاط به نظر نمی رسد، هر قرارداد خلاف آن خواه قبل از نکاح یا بعد از آن باطل است مضاف بر آنکه زن برای گرفتن نفقه نیازی به تمکین خود ندارد و کافی است که دلیل رابطه زوجیت را به دادگاه ارائه دهد چرا که در دعوای مطالبه نفقه اصل بر عدم پرداخت نفقه از ناحیه زوج است فلذا زوج باید دلایل پرداخت نفقه به زوجه را ارائه نماید که در مانحن فیه خوانده دلیل و مدرک محکمه پسندی ارائه نــداده است 3 ـ نظریــه کارشناس رسمی دادگستری که پس از ابلاغ، مصون از هرگونه ایراد و اعتراض مؤثر باقی مانده که مؤید ادعای مدعیست و به موجب آن کارشناس منتخب پس از بررسی های لازم میزان نفقه خواهان را از ابتدای سال 85 لغایت پایان سال 86 ماهیانه یکصد و ده هزار تومان و از ابتدای سال 87 لغایت پایان سال 88 ماهیانه مبلغ یکصد و سی هزار تومان و نفقات سال های 89 و 90 از قرار ماهیانه یکصد و پنجاه هزار تومان و از ابتدای سال 91 لغایت تاریخ تقدیم نظریه کارشناسی (1/9/91) ماهیانه یکصد و نود هزار تومان اعلام نموده است مع الوصف با عنایت به دلیل معنونه فوق الذکر مستندأ به مواد 1106 و 1107 و 1257 از قانــون مــدنی و ماده 198 از قانون آییــن دادرسی مــدنی حــکم به محکومیت خوانده به پرداخت مبلغ فوق الذکر به شرح مندرج در نظریه کارشناسی مضبوط در پرونده به عنوان نفقه زوجه (خواهان) صادر و اعلام می گردد. رأی صادره حضوری و پس از ابلاغ ظرف 20 روز قابل تجدیدنظرخواهی در یکی از محاکم محترم تجدیدنظر استان تهران می باشد.
دادرس شعبه 231 دادگاه عمومی حقوقی تهران ـ تیمورنژاد

 

رأی دادگاه تجدیدنظر استان

درخصوص تجدیدنظرخواهی ر.م. به طرفیت ط.ک. نسبت به دادنامه شماره 01726 مورخ 6/12/1392 شعبه محترم 231 دادگاه عمومی تهران در پرونده کلاسه 01004 مبنی بر صدور حکم به محکومیت تجدیدنظرخواه به پرداخت نفقه معوقه وارد است زیرا با توجه به محتویات پرونده و ملاحظه لوایح طرفین رأی صادره دادگاه بدوی مطابق مستندات موجود در پرونده صادر نگردیده است زیرا اولاً ـ بر حسب اظهارات زوجین درصورت جلسه مورخه 15/8/1392 دادگاه و همچنین لوایــح طرفیــن زوجه در منزل زوج زندگــی مشترک داشتــه و دارنــد، ثانیاً ـ زوج در مراحل مختلف دادرسی اظهار نموده در چنین وضعی کلیه مخارج روزانه و متعارف زندگی مشترک را تأمین نموده ام، ثالثاً ـ اصاله الظهور دلالت می کند زن و شوهر که در یک منزل زندگی مشترک دارند نفقه زوجه توسط زوج پرداخت گردیده است و اگر زوجه بر خلاف اصل مذکور ادعایی دارد می بایست توسط ادله متقی آن را ثابت نماید، نظریه اینکه زوجه در چنین وضعی دلیل موجهی که ثابت کند زوج مخارج زندگی مشترک را تهیه ننموده است ابراز ننموده و دادگاه بدوی به صرف و طرح ادعا مبادرت به محکومیت زوج نموده است، این دادگاه با عنایت به مراتب مذکور به استناد ماده 358 قانون آیین دادرسی رأی صادره دادگاه بدوی را نقض کرده و به استناد ماده 1257 قانون مدنی حکم به رد دعوی خواهان نفقه صادر می نماید. این رأی قطعی است.
رئیس شعبه 24 تجدیدنظر استان تهران ـ مستشار دادگاه
مرادی هرندی ـ روحانی