عنوان: بار اثبات تمکین در دعوی الزام به تمکین

پیام: بار اثبات تمکین در دعوی الزام به تمکین، بر عهده زوجه بوده و زوج از باب قاعده «نافی را نفی کافی است»، نیازی به اثبات عدم تمکین زوجه ندارد.

شماره دادنامه قطعی :
9309970224701495
تاریخ دادنامه قطعی :
1393/09/08
گروه رأی:
حقوقی

رأی دادگاه بدوی

در خصوص دادخواست آقای الف.گ. فرزند ع. به طرفیت خانم ف.ت. فرزند م. و به خواسته الزام خوانده به تمکین، با توجه به تصویر مصدق عقدنامه رسمی از دفتر ثبت ازدواج شماره … تهران، وجود علقه زوجیت بین طرفین به سبب عقد نکاح دائم محرز و مسلّم است. خواهان با وجود ادعای نشوز خوانده (زوجه) و ترک منزل، هیچ دلیلی برای خود ارائه نداده است و دعوای ایشان برای دادگاه به اثبات نرسیده است. از طرفی زوجه نیز حضور نیافته تا در خصوص مفاد دادخواست، از ایشان اخذ توضیح شود. لذا دادگاه به استناد ماده 1257 قانون مدنی، دعوا را صحیح ندانسته و حکم به رد آن صادر و اعلام می نماید. رأی صادره حضوری و ظرف 20 روز پس از ابلاغ، قابل تجدیدنظرخواهی در محاکم تجدیدنظر استان تهران می باشد.
رئیس شعبه اول دادگاه عمومی خانواده شهرستان پیشوا – هاشمی

 

رأی دادگاه تجدیدنظر استان

تجدیدنظرخواهی آقای الف.گ. به طرفیت خانم ف.ت. نسبت به رأی موضوع دادنامه شماره 395- 20/6/93 صادره از شعبه1 دادگاه عمومی خانواده پیشوا که بر رد درخواست تمکین تجدیدنظرخواه اشعار دارد، بنظر وارد است. زیرا زوج ادعای عدم تمکین زوجه را نموده است و خواهان تمکین شده است. چون اثبات دعوی زوج بر عدم تمکین، از باب قاعده »نافی را نفی کافی است«، لذا زوج نیازی به اثبات این امر ندارد و بر زوجه است که انجام وظایف زوجیت را که بر عهده اوست ثابت نماید. زوجه با وجود ابلاغ اخطاریه در دادگاه حاضر نشده است و دلیلی بر تمکین یا عذر موجهی بر عدم تمکین ارائه نداده است. لذا با نقض دادنامه صادره که بدون توجه به این مهم اصدار یافته است، وفق ماده 1114 قانون مدنی، حکم به الزام زوجه به تمکین از همسرش صادر و اعلام می دارد. اثر این حکم نسبت به آینده است و به گذشته اثری ندارد. چنانچه زوجه مدعی عدم پرداخت نفقه در گذشته است، می تواند مطالبه نماید. این رأی قطعی است.
رئیس شعبه 47 دادگاه تجدیدنظر استان تهران – مستشار دادگاه
معنوی – مدنی کرمانی