عنوان: تأثیر تمکین در تحقق بزه ترک انفاق

پیام: زایل شدن وصف کیفری ترک انفاق، منوط به اثبات عدم تمکین توسط زوج است.


مستندات: ماده 53 قانون حمایت خانواده 1392

شماره دادنامه قطعی :
9309970220500474
تاریخ دادنامه قطعی :
1393/04/14
گروه رأی:
کیفری

رأی دادگاه بدوی

حسب کیفرخواست صادره از دادسرای عمومی و انقلاب ناحیه چهار تهران آقای م.ح. متهم است به ایراد ضرب و جرح عمدی و ترک انفاق نسبت به همسرش خانم ز.ف.؛ دادگاه با عنایت به شکایت شاکی خصوصی، مودای شهادت شهود و سوابق متعدد محکومیت کیفری به واسطه ایراد ضرب و جرح عمدی و ترک انفاق و نظریات پزشکی قانونی و دفاعیات بلاوجه متهم در مرحله تحقیقات مقدماتی و عدم حضور در جلسه دادرسی بزه های منتسب را محرز و مسلم می داند، لذا مستنداً به مواد 709 و 714 قانون مجازات اسلامی و ماده 54 قانون حمایت خانواده به تحمل چهار ماه حبس تعزیری و پرداخت سه و نیم هزارم دیه کامله یک نفر انسان بابت کبودی زیر چشم راست و قرمزی لب فوقانی و دو سه هزارم دیه کامله بابت حارصه در بند انتهایی انگشت دوم و بند میانی انگشت سوم دست راست و نیم صدم دیه کامله بابت جراحت حارصه در روی دست چپ و سی هزارم دیه کامله بابت کبودی های طرف راست شکم (5 عدد) و کتف راست و پهلوی راست و بازوی راست (2 عدد) و بازوی راست و چپ و ساعد راست و چپ و مچ دست راست و روی دست راست و لب فوقانی و تحتانی و ترقوه راست در حق مجنی علیها خانم ز.ف. ظرف مهلت یک سال از تاریخ وقوع جنایت محکوم می گردد. رأی صادر شده غیابی محسوب و ظرف مهلت ده روز از تاریخ ابلاغ قابل واخواهی در این شعبه است.
رئیس شعبه 1081 دادگاه عمومی جزایی تهران ـ طالبی

در خصوص اعتراض واخواهی آقای م.ح. نسبت به دادنامه غیابی شماره 800777 صادر شده از شعبه 1081 دادگاه عمومی جزایی تهران که به واسطه ایراد ضرب و جرح عمدی و ترک انفاق نسبت به همسرشان خانم ز.ف. به تحمل حبس و پرداخت دیه محکوم شده است؛ دادگاه با عنایت به دفاعیات واخواه و ارائه دلایل راجع به پرداخت نفقه زوجه لذا مستنداً به ماده 218 قانون آیین دادرسی دادگاه های عمومی و انقلاب در امور کیفری ضمن فسخ دادنامه معترض عنه رأی به برائت واخواه از بزه منتسب صادر و اعلام می گردد. و در خصوص پرداخت دیه با عنایت به محتویات پرونده و سوابق محکومیت قبلی راجع به این موضوع عیناً تأیید می گردد. رأی صادر شده حضوری محسوب و ظرف مهلت بیست روز از تاریخ ابلاغ قابل تجدیدنظرخواهی در محاکم تجدیدنظر استان تهران می باشد.
رئیس شعبه 1081 دادگاه عمومی جزایی تهران ـ طالبی

رأی دادگاه تجدیدنظر استان

در خصوص تجدیدنظرخواهی خانم ز.الف. نسبت به دادنامه شماره 01198 مورخ 15/10/92 صادره از شعبه 1081 دادگاه عمومی جزایی تهران که در مقام واخواهی از دادنامه غیابی به شماره 01020 مورخ 02/09/92 که به اشتباه شماره پرونده (8000777) قید گردیده است اصدار یافته است که متضمن صدور رأی بر محکومیت تجدیدنظرخوانده به لحاظ بزه ایراد ضرب و جرح عمدی به پرداخت دیه و نیز متضمن صدور رأی بر برائت تجدیدنظرخوانده از بزه انتسابی ترک نفقه می باشد و تجدیدنظرخواه نسبت به بخش صدور رأی برائت در مورد ترک انفاق اعتراض دارد، هیئت این شعبه با بررسی محتویات پرونده و ملاحظه لوایح تقدیمی از سوی تجدیدنظرخواه مبنی بر این که تاریخ شکایت بنده خرداد سال 92 بوده و فیش های ارائه شده از سوی تجدیدنظرخوانده مربوط به سال های 90 و 91 می باشد و آخرین فیش پرداختی وی 07/09/91 به مبلغ 150 هزار تومان بوده است و از این تاریخ به بعد نفقه پرداخت نکرده است و با عنایت به این که تجدیدنظرخواه (زوجه) حاضر به زندگی به تجدیدنظرخوانده می باشد و این که دادخواست الزام به تمکین زوج رد و در شعبه 11 تجدیدنظر به قطعیت رسیده است بدین لحاظ اعتراض تجدیدنظرخواه در این بخش (ترک انفاق) وارد تشخیص و مستنداً به بند یک از شق ب از ماده 257 از قانون آیین دادرسی دادگاه های عمومی و انقلاب در امور کیفری ضمن نقض این بخش از دادنامه تجدیدنظرخوانده آقای م.ح. را مستنداً به ماده 53 از قانون حمایت خانواده به تحمل 6 ماه حبس محکوم می گردد که با توجه به جانباز بودن وی با رعایت تبصره 2 از ماده 22 از قانون تشکیل دادگاه های عمومی و انقلاب مجازات 6 ماه حبس به 3 میلیون ریال جزای نقدی تبدیل می گردد. رأی صادره قطعی است.
رئیس شعبه 5 دادگاه تجدیدنظر استان تهران ـ مستشار دادگاه
علوی فر ـ سعادت زاده