عنوان: تنفیذ عملی وصیت

پیام: در صورتی که دعوی تنفیذ وصیت مطرح شود ولی خوانده یا خواندگان در گذشته به مفاد آن عمل کرده باشند، این عمل آنها و اجرای وصیتنامه، اقرار ضمنی به قبول اصالت وصیتنامه و پذیرش آن محسوب می شود.


مستندات: ماده 291 قانون امور حسبی

شماره دادنامه قطعی :
9309970220101195
تاریخ دادنامه قطعی :
1393/09/12
گروه رأی:
حقوقی

رأی دادگاه بدوی

خواسته خانم ط.ن. با وکالت خانم ف.الف. به طرفیت خانم ز.الف. و… با وکالت آقای ح.پ. به خواسته تنفیذ وصیتنامه عادی مورخ 1/10/91 با احتساب کلیه خسارات قانونی می باشد. ماحصل ادعای وکیل این است که متوفی ع.خ. در تاریخ 10/10/91 که مالک یک باب مغازه به پلاک ثبتی … بودند، فوت نمودند و در آخرین روزهای حیات وصیتنامه مارالذّکر را تنظیم نمودند، تقاضای رسیدگی دارم. دادگاه پس از جری تشریفات قانونی و دعوت از اصحاب دعوی، نظر به اینکه پیرو ادعای جعل امضاء در ذیل وصیتنامه از ناحیه وکیل خواندگان و همچنین این ایراد که وصیتنامه به خط موصی نمی باشد، وکیل خواهان مستند تقدیمی مورخه 15/2/93 را ارائه نموده اند که حسب آن خواندگان مقر به اجرای وصیت در پرداخت اجاره مغازه موضوع وقف گردیده اند. نظر به اینکه وکیل خواندگان متعاقباً اعلام نموده است که قبول و قبض وقف تحقق نیافته است، فلذا بر باطل اثری بار نمی باشد. بنظر دادگاه اقرار مذکور در اجرای وصیتنامه وافی به مقصود بوده و با این اقرار، رسیدگی به جعل و ایراد سند خودنوشت منتفی است؛ چرا که اجرای وصیتنامه، اقرار ضمنی به قبول اصالت سند(وصیتنامه) و پذیرش آن می باشد. فلذا دادگاه با پذیرش خواسته به استناد ماده 291 قانون امور حسبی، حکم به تنفیذ وصیتنامه صادر و اعلام می نماید. در خصوص خسارات دادرسی نیز چون تقصیری متوجه خواندگان نمی باشد، به استناد ماده 515 قانون آیین دادرسی دادگاه های عمومی و انقلاب در امور مدنی، حکم به رد این قسمت از خواسته صادر می گردد. احکام صادره ظرف 20 روز از تاریخ ابلاغ، قابل تجدیدنظر در دادگاه تجدیدنظر استان تهران می باشد.
رئیس شعبه 4 دادگاه عمومی حقوقی شهرری – عسگری توانی

 

رأی دادگاه تجدیدنظر استان

تجدیدنظرخواهی خانم ها ب.خ. و… با وکالت آقای ح.پ. و… به طرفیت خانم ط.ن. با وکالت خانم ف.الف. از دادنامه شماره 449-93مورخ 7/7/1393 صادره از شعبه چهارم دادگاه عمومی شهرری که متضمن صدور حکم به تنفیذ وصیت نامه عادی مورخ 1/10/91 می باشد، با عنایت به محجموع اوراق و محتویات پرونده وارد و موجه نیست و رأی صادره صحیح و فاقد ایراد و اشکال اساسی بوده و با رعایت اصول و مقررات و قواعد دادرسی اصدارگردیده و تقاضای تجدیدنظرخواهی با التفات به رونوشت مستندات ابرازی از ناحیه تجدیدنظرخواهان ها که مؤید اجرای وصیت نامه از ناحیه مشارٌالیهما می باشد، فاقد مبنای قانونی بوده و بگونه ای نیست که صحت دادنامه تجدیدنظرخواسته را مخدوش نموده و موجب فسخ و بی اعتباری آن گردد. بنابراین تجدید نظرخواهی را غیرموجه دانسته و با رد اعتراض، دادنامه معترضٌ عنه را با استناد به ماده 358 از قانون آیین دادرسی دادگاه های عمومی و انقلاب در امور مدنی تأیید می نماید. این رأی قطعی است.
مستشاران شعبه اول دادگاه تجدیدنظر استان تهران
صادقی – حسینی