عنوان: توقیف جهیزیه در راستای تأمین خواسته

پیام: توقیف جهیزیه درراستای قرار تأمین خواسته، به معنای تحویل و استرداد آن نیست بنابراین دادگاه مکلف است نسبت به دعوای استرداد جهیزیه رأی مستقلی صادر کند.

شماره دادنامه قطعی :
9309970222401455
تاریخ دادنامه قطعی :
1393/08/27
گروه رأی:
حقوقی

رأی دادگاه بدوی

نظر به اینکه خواهان ضمن دادخواست تقاضای صدور قرار تأمین خواسته نموده است چون ارکان و شرایط درخواست فراهم می باشد لذا با استناد بند الف ماده 108 قانون آئین دادرسی مدنی قرار تأمین خواسته جهیزیه طبق لیست سیاهه تا پایان رسیدگی صادر و اعلام می دارد هزینه اجرای قرار به عهده خواهان است قرار قبل از ابلاغ قابل اجراء و ظرف ده روز قابل اعتراض دراین دادگاه می باشد.
رییس شعبه 250 دادگاه عمومی خانواده 1 تهران – حسینی
رأی دادگاه
در خصوص دادخواست خانم ع.ف. فرزند م. به‬طرفیت خوانده آقای الف.د. فرزند م. به خواسته استرداد جهیزیه به انضمام کلیه خسارات دادرسی نظر به اینکه به موجب لایحه تقدیمی شماره ثبت 543 – 25/4/93 خواهان کلیه جهیزیه خود را مسترد نموده است لذا دعوی خواهان سالبه به انتفاء موضوع بوده مستنداً وفق مواد 1257 و 1258 قانون مدنی حکم به بطلان دعوی خواهان صادر و اعلام می دارد رأی صادره حضوری بوده ظرف بیست روز از تاریخ ابلاغ قابل تجدیدنظرخواهی در محاکم محترم تجدیدنظر مرکز استان تهران می باشد.
رئیس شعبه 250 دادگاه عمومی خانواده تهران – حسینی

 

رأی دادگاه تجدیدنظر استان

در خصوص تجدیدنظرخواهی م.ف. به‬طرفیت آقای الف.د. نسبت به دادنامه شماره 0652 مورخ 30/4/1393 شعبه 250 دادگاه عمومی تهران در پرونده کلاسه 258 مبنی بر صدور حکم به بطلان دعوی استرداد جهیزیه وارد است زیرا با توجه به محتویات پرونده و ملاحظه لایحه تجدیدنظرخواه رأی صادره مطابق مستندات موجود در پرونده صادر نگردیده است زیرا اولاً اقلام جهیزیه استناد قرار تأمین خواسته شماره 032 مورخه 5/3/1393 توقیف گردیده و نزد امین نگهداری می شود ثانیاً دادگاه بدوی توقیف جهیزیه را در راستای قرار تأمین خواسته تحویل جهیزیه تلقی نموده و از رسیدگی به خواسته امتناع کرده است لذا این دادگاه با توجه به مراتب مذکور و عدم رسیدگی به خواسته و اظهارنظر در ماهیت امر رأی صادره را قرار تلقی کرده و به‬استناد ماده 353 قانون آیین دادرسی آن را نقض کرده و پرونده را جهت رسیدگی ماهوی به اصل خواسته و سپس صدور حکم مقتضی نسبت به آن به دادگاه بدوی ارسال می دارد این رأی قطعی است.
رئیس شعبه 24 تجدیدنظر استان تهران – مستشار دادگاه
مرادی هرندی – روحانی