عنوان: حقوق زوجین نسبت به جهیزیه

پیام: جهیزیه زوجه به مالکیت زوج در نمی آید. ید زوج بر اجناس جهیزیه زوجه امانی تلقی می شود و زوج فقط حق استفاده از آن را در زندگی مشترک داد و لذا زوجه می تواند از اذن خود رجوع نماید.

شماره دادنامه قطعی :
9209972130500019
تاریخ دادنامه قطعی :
1392/01/21
گروه رأی:
حقوقی

رأی دادگاه بدوی

درخصوص دادخواست خانم س.ص. به طرفیت آقای س.م. به خواسته استرداد عین اقلام جهیزیه مطابق لیست پیوستی با توجه به دادخواست تقدیمی و نظر به اینکه به دلالت اوراق پرونده علقه زوجیت فی مابین طرفین محرز و مسلم بوده و حسب لیست مستند دعوی که خوانده اثاثیه مورد ادعا را از خواهان تحویل گرفته وخوانده دفاع و ایراد مؤثری در قبال دعوی مطروحه معمول نداشته و دلیل و مدرکی بر بطلان دعوی نیز ارایه و ابراز نداشته و چون ید زوج بر اجناس جهیزیه زوجه امانی تلقی می شود و زوج فقط حق استفاده از آن را در زندگی مشترک دارد و با عنایت به اینکه خواهان با طرح دادخواست از اذن خود رجوع کرده و عدم رضایت خود بر استمرار ید زوج بر اقلام جهیزیه را اعلام نموده است و امین مکلف است در صورت مطالبه مستودع عین اموال امانی را در وضعیت موجود به وی مسترد دارد، بنابراین موجبی برای ادامه تصرفات خوانده وجود ندارد و دادگاه دعوی خواهان را ثابت تشخیص داده و مستنداً به مواد 619 و 620 و ماده 198 قانون آیین دادرسی دادگاه های عمومی و انقلاب در امور مدنی مصوب 1379 حکم به محکومیت خوانده به رد عین اقلام جهیزیه در وضع فعلی و به شرح لیست مندرج در پرونده صادر و اعلان می گردد. رأی صادره حضوری و ظرف بیست روز پس از ابلاغ قابل تجدیدنظرخواهی در محاکم تجدیدنظر استان تهران است.
رئیس شعبه 284 دادگاه عمومی خانواده تهران ـ حمیدی

رأی دادگاه تجدیدنظر استان

تجدیدنظرخواهی آقای س.م. با وکالت آقای الف.م. به طرفیت خانم س.ص. نسبت به دادنامه شماره 91201383 مورخه 12/10/91 صادره از شعبه 284 دادگاه خانواده تهران مبنی بر استرداد جهیزیه که به موجب آن حکم به استرداد جهیزیه صادر گردیده است و از این حیث مورد اعتراض وکیل تجدیدظرخواهی قرار گرفته است موجه تشخیص داده نمی شود لهذا دادگاه با ملاحظه اوراق و محتویات پرونده و با عنایت به اینکه تجدیدنظرخواهی مطروحه با هیچ یک از بندهای ماده 348 قانون آیین دادرسی مدنی مطابقت ندارد و اعتراض موجهی که موجبات نقض دادنامه مورد اعتراض را فراهم نماید ارایه نگردیده و از حیث رعایت اصول دادرسی و مبانی استدلال و استنباط دادنامه تجدیدنظرخواسته فاقد اشکال است، بنابراین با استناد به ماده 358 قانون فوق الذکر ضمن رد تجدیدنظرخواهی، دادنامه مورد اعتراض را تأیید می نماید. این رأی دادگاه قطعی است.
مستشاران شعبه 60 دادگاه تجدیدنظر استان تهران
نجفی رسا ـ نجم آبادی