عنوان: حق تغییر نام کوچک

پیام: مطابق قانون مدنی، هر انسانی، متمتّع از حقوق مدنی است و تقاضای تغییرنام نیز، نوعی تمتّع و بهره وری از حقوق مدنی است.


مستندات: ماده 958 قانون مدنی

شماره دادنامه قطعی :
9309970224400798
تاریخ دادنامه قطعی :
1393/06/12
گروه رأی:
حقوقی

رأی دادگاه بدوی

در خصوص دادخواست خانم م.س. فرزند ع. به طرفیت اداره ثبت احوال به خواسته تغییر نام کوچک، بدین شرح که خواهان توضیح داده از ابتدای تولد در بین فامیل به نام ن. شناخته می شده حال آنکه نام وی در شناسنامه م. می باشد و لذا خواهان تغییر نام کوچک خود از م. به ن. می باشد ازنظر دادگاه با توجه به اینکه مطابق ماده 1287 قانون مدنی شناسنامه هر شخص سند رسمی محسوب می شود که تغییر در مندرجات آن نیاز به دلیل متقن و محکمه پسندی دارد که خواهان نتوانسته چنین دلیلی را مطابق ماده 230 قانون آ.د.م به دادگاه ارائه نماید مضافاً که اصل در اسناد رسمی اعتبار بخشیدن به این قبیل اسناد می باشد (مواد 1290 و 1292 قانون مدنی)، از طرف دیگر نام خواهان (م.) ازجمله اسامی ممدوحه می باشد که به نظر دادگاه جهت موجهی برای تغییر آن وجود ندارد فلذا دعوی خواهان را وارد تشخیص نداده و مستنداً به مواد 995 و 1257 قانون مدنی حکم به بطلان دعوی خواهان صادر و اعلام می دارد .رأی صادره حضوری و ظرف مهلت بیست روز از تاریخ ابلاغ قابل تجدیدنظر خواهی در دادگاه های تجدیدنظر استان تهران می باشد .
رئیس شعبه 50 دادگاه عمومی حقوقی تهران ـ طاوسی

 

رأی دادگاه تجدیدنظر استان

تجدیدنظرخواهی خانم م.س. طرفیت اداره ثبت احوال نسبت به دادنامه شماره 00072 مورخ 16/4/93 صادره از شعبه 5 دادگاه عمومی حقوقی تهران که بر اساس آن حکم به بطلان دعوی تجدیدنظرخواه به خواسته تغییر نام کوچک از م.به ن. صادر و اعلام شده است وارد و موجه می باشد. زیرا حسب مقررات ماده 958 قانون مدنی هر انسان متمتع از حقوق مدنی است و تقاضای تغییرنام نیز نوعی تمتع و بهره وری از حقوق مدنی است بر این اساس تجدیدنظرخواهی منطبق با بند ه ماده 348 قانون آیین دادرسی دادگاه های عمومی و انقلاب در امور مدنی تشخیص، مستنداً به ماده 358 قانون آیین دادرسی مدنی با نقض دادنامه تجدیدنظر خواسته و با استناد به ماده 4 قانون ثبت احوال و ماده 198 قانون آیین دادرسی مدنی حکم به الزام تجدیدنظر خوانده به تغییر نام کوچک تجدیدنظرخواه از م.به نازنین با حفظ سایر مندرجات سند سجلی صادر و اعلام می نماید. رأی صادره قطعی است.
رئیس شعبه 44 دادگاه تجدیدنظر استان تهران ـ مستشار دادگاه
شیخ علیا لواسانی ـ توحیدی