عنوان: خوف ضرر بدنی ناشی از زندگی مشترک

پیام: صرف تعهد زوج بر عدم ارتکاب ضرب و شتم زوجه در آینده به منزله اقرار وی به انجام ضرب و شتم درگذشته و تلقی آن به عنوان مصداق تحقق خوف متضمن ضرر بدنی ناشی از زندگی مشترک نخواهد بود.

شماره دادنامه قطعی :
9209970224501497
تاریخ دادنامه قطعی :
1392/09/18
گروه رأی:
حقوقی

رأی دادگاه بدوی

در خصوص دادخواست تقدیمی خواهان آقای الف.س. فرزند ع. با وکالت خانم س.پ. به طرفیت خوانده خانم ز.س. به خواسته الزام خوانده به تمکین در انجام وظایف زندگی مشترک با توجه به اوراق و محتویات پرونده ازجمله مفاد دادخواست تقدیمی تصویر مصدق سند نکاح نامه رسمی به شماره4990 صادره از دفتر ازدواج شماره … حوزه ثبتی تهران وجود علقه زوجیت بین طرفین به سبب عقد نکاح دائم محرز می باشد و نظر به اینکه زوجه به شرح مفاد صورت جلسه این دادگاه دلیل عدم تمکین وی را از شوهرش توجیه و اعلام داشته امنیت جانی ندارم زوج وی را مرتباً موردایراد صدمه بدنی و آزار و اذیت قرار می دهد و زوج نیز به شرح مفاد صورت جلسه این دادگاه تعهد و اقرار نموده من بعد از این زوجه را مورد آزار و اذیت و کتک کاری قرار ندهد و به نظر دادگاه بودن زوجین در یک منزل متضمن خوف ضرر بدنی و شرافتی برای زوجه می باشد تا رفع مظنه ضرر مزبور زوجه می تواند مسکن علیحده اختیار کند علی هذا به لحاظ عدم ثبوت مستنداً به ماده1115 از قانون مدنی به لحاظ عدم ثبوت حکم به ردّ دعوی خواهان صادر و اعلام می گردد رأی صادره حضوری محسوب ظرف مدت 20روز از تاریخ ابلاغ قابل تجدیدنظر در محاکم تجدیدنظر استان تهران می باشد.
رئیس شعبه 265 دادگاه عمومی خانواده تهران ـ فراهانی

 

رأی دادگاه تجدیدنظر استان

تجدیدنظرخواهی آقای الف.س. از دادنامه شماره00914 مورخه30/6/92 شعبه محترم 265 دادگاه خانواده تهران که به موجب آن در خصوص دعوی مطروحه ایشان با وکالت پ.پ. به طرفیت همسرش خانم ز.س. به خواسته تمکین حکم بر ردّ دعوی در پرونده کلاسه 92/561 تصدیر گردیده وارد است زیرا به موجب قواعد آمره در این باب به ویژه مواد1114 و1102 قانون مدنی اصل بر حضور زوجه در منزلی که زوج برای زندگی تدارک دیده …می باشد مگر آنکه حضور وی مخاطره آمیز باشد که در این صورت برابر مواد 1115 و1116 ق.م. دادگاه نمی بایست رأی بر تمکین دهد درحالی که در مانحن فیه زوجه هیچ دلیلی بر مخاطره آمیز بودن حضورش در منزل شوهر ارائه نکرده و استدلال دادگاه به تعهد زوج توجیه پذیر نیست زیرا تعهد به حسن رفتار در آینده دلیل بر سوء رفتار درگذشته نیست تا چه رسد به اینکه از تعهد مفهوم اقرار برداشت شود بنا به مراتب دادگاه ضمن وارد دانستن اعتراض معترض و اینکه دادنامه معترض عنه  برخلاف مبانی حقوقی و مدنی صادرشده با استناد به صدر ماده358قانون آیین دادرسی دادگاه های عمومی و انقلاب مصوب21/1/79 در امور مدنی آن را نقض و حکم به تمکین زوجه به شرط تهیه مسکن مناسب و اثاث البیت که به تأیید مددکار محترم دایره مددکاری اجتماعی نیز خواهد رسید .صادر و اعلام می دارد. رأی (دادگاه به موجب ماده 365 همین قانون قطعی است. دادگاه متقابلاً زوج را به حسن رفتار با همسرش و حفظ نهاد مقدس خانواده و جلوگیری از فروپاشی آن و احساس مسئولیت در قبال آن ها توصیه می نماید.)
رئیس شعبه 45 دادگاه تجدیدنظر استان تهران ـ مستشار دادگاه
اصلانی ـ نحوی