عنوان: درخواست طلاق به‌دلیل ناباروی زوج

پیام: صدور مجوز اهدای جنین، که منوط به اعلام آمادگی زوجین (علی الخصوص زوجه) است، اماره بر انصراف زوجه از مطلقه ساختن خود به دلیل ناباروری زوج محسوب می شود.


مستندات: مواد 1119 و 1130قانون مدنی

شماره دادنامه قطعی :
9209970224001027
تاریخ دادنامه قطعی :
1392/06/30
گروه رأی:
حقوقی

رأی دادگاه بدوی

درخصوص دادخواست خانم ع.ش. فرزند س.م. با وکالت م.ش. و ل.س. به طرفیت آقای ح.ک. فرزند ع. با وکالت ح.ت. به خواسته صدور حکم طلاق با توجه به مدارک ارائه شده رابطه زوجیت دائم بین طرفین محرز و مسلم است. زوجه به بند ب شروط ضمن عقد مندرج در سند ازدواج مبنی بر وکالت زوج به زوجه در طلاق و تحقق شروط بند 10 تمسک نموده است دادگاه با توجه به جامع محتویات پرونده و اظهارات طرفین و وکلای آن ها و رأی اهداء جنین مورخ 15/11/90 و نظریه داوران و سایر قرائن و امارات موجود، وکالت زوجه از زوج در طلاق خود را به لحاظ احراز شرایط مندرج دربند 10 مندرج در سند نکاحیه محقق می داند و لذا دعوی خواهان را وارد دانسته و در اجرای ماده 27 قانون حمایت خانواده 1391 در جهت ایجاد صلح و سازش و ترغیب آن ها به ادامه زندگی مشترک سعی نموده و با عدم توفیق قرار ارجاع به داوری صادر و اعلام نمود که مساعی داوران منتخب نیز مفید واقع نشد دادگاه با توجه به مراتب و مستنداً به ماده 26 قانون فوق الذکر و ماده 1119 قانون مدنی و تحقق شرط ضمن عقد وکالت زوجه از زوج در مطلقه نمودن خود را تنفیذ می نماید. زوجه می تواند به یکی از دفاتر رسمی ثبت طلاق مراجعه و پس از اجرای صیغه طلاق با اعمال وکالت حاصل از طریق تحقق شرط ضمن عقد نسبت به ثبت رسمی آن اقدام نماید و اسناد و دفاتر مربوطه را اصالتاً و نیز به وکالت از شوهرش امضاء نماید. نوع طلاق با بذل هر میزان از مهریه به انتخاب زوجه خلع است و درخصوص سایر امور مالی زوجه در صورت ادعا می تواند دادخواست جداگانه بدهد. اعتبار اجرایی این رأی تا سه ماه پس از قطعیت آن است. این رأی حضوری و ظرف 20 روز پس از ابلاغ قابل اعتراض و رسیدگی در دادگاه تجدیدنظر استان تهران و سپس ظرف 20 روز قابل فرجام خواهی در دیوان عالی کشور است.
رئیس شعبه 263 دادگاه خانواده تهران ـ حیدری

 

رأی دادگاه تجدیدنظر استان

درخصوص دادخواست تجدید نظر خواهی آقای ح.ک. به طرفیت خانم ع.ش. نسبت به دادنامه شماره00589 مورخ31/4/1392 در پرونده کلاسه00158 صادره از شعبه 263 دادگاه عمومی حقوقی تهران نظر به ملاحظه لوایح طرفین و ملاحظه دادنامه 1686مورخه 15/11/1390در پرونده کلاسه 1247که حکایت دارد زوجین جهت تلقیح مجوز اهدای جنین اقدام نمودند لذا این امر گویای این است که زوجه رضایت خود را بر وصف عدم توانایی باروری اعلام نموده و اینکه عیب ناشی از زوج باشد مدرکی در پرونده امر مشهود نیست و زوج هم در لایحه بیان داشته که اینجانب مشکل درخصوص صنف باروری نداشته بلکه همسرم داشته است و علی الخصوص دادنامه مجوز اهدای جنین گویای آن است که زوجه از حق استفاده خود از شرط بند 10سند نکاحیه عدول نموده صرف نظر از آنکه عدم احراز ناتوانی زوج در باروری لذا به لحاظ اینکه امر طلاق از ناحیه زوجه بایستی متقن و یقینی بر انطباق مواد1119قانون مدنی و1130قانون مدنی باشد و اینکه دادنامه فوق الاشاره که گویای آمادگی زوجین جهت اهدای جنین اقدام نمودند و این امر علی الفرض صحت ادعای زوجه مبنی بر عقیم بودن زوج به معنی انصراف استفاده بند10سند نکاحیه می باشد با توجه به مراتب فوق اعتراض تجدیدنظرخواهی وارد دانسته مستنداً به مواد358 قانون آیین دادرسی مدنی وعدم انطباق ماده1119 قانون مدنی ضمن نقض دادنامه فوق الذکر حکم به رد دعوی خواهان دعوی صادر و اعلام می نماید رأی صادره ظرف بیست روز پس از ابلاغ قابل فرجام خواهی در دیوان عالی کشور می باشد.
رئیس شعبه 40 دادگاه تجدیدنظر استان تهران ـ مستشار دادگاه
خالقی ـ نجفی سواد رودباری