عنوان: دعوی مطالبه اجرت‌المثل ایام زندگی مشترک

پیام: عرف جامعه اسلامی و ایرانی تاکنون دلالت بر این داشته که زنان ایرانی از شوهرشان در زمان زنده بودن اجرت المثل کارهای انجام شده در دوران زندگی مشترک را مطالبه نمی کنند و درصورتی که برخلاف این عرف، زوجه قصد تبرع نداشته باشد، باید در زمان حیات همسرش اقدام به مطالبه اجرت المثل کند نه پس از فوت وی.


مستندات: تبصره ماده 336 قانون مدنی

شماره دادنامه قطعی :
9209970221101581
تاریخ دادنامه قطعی :
1392/09/19
گروه رأی:
حقوقی

رأی دادگاه بدوی

در خصوص دادخواست خانم ح.م. فرزند ح. با وکالت خانم م.ک.به طرفیت آقایان 1ـ س.ر.2ـ س.ر. و خانم ها 1ـ ت.الف. 2ـ الف.ر.3ـ و.ر.4ـ الف.ر.5ـ الف.ر. به خواسته اجرت المثل سنوات زندگی مشترک خواهان با مرحوم ق.ر. از تاریخ 1/3/1361 لغایت 6/1/1379 با احتساب هزینه دادرسی و حق الوکاله وکیل و کلیه خسارات دادرسی از ماترک مرحوم مذکور با عنایت به جامع محتویات پرونده ملاحظه تصویر مصدق سند ازدواج شماره 4126 صادره از سوی دفتر رسمی ثبت ازدواج شماره …. تهران احراز علقه زوجیت با نوع عقد دائم ملاحظه تصویر مصدق سند عادی عقد انقطاعی به تاریخ اول خرداد 1361 که به امضاء مرحومه مذکور رسیده گواهی حصر وراثت که مرحوم یادشده به تاریخ 7/1/1379 درگذشته و ورثه حین الفوت وی خواهان و خواندگان می باشند اظهار وکیل خواهان مبنی بر اینکه کارهای انجام شده توسط موکله در زندگی مشترک با مرحوم ق.ر. به قصد دریافت اجرت و با دستور مرحوم همسر موکله بوده تصدیق اظهارات وی توسط گواهان و سوگند خواهان به والله، بالله و تالله که اجرت المثل سنوات زندگی مشترک را از مرحوم همسرش ق.ر. دریافت ننموده نظریه کارشناس که مصون از هرگونه تعرض پیوست پرونده می باشد لذا دادگاه خواسته خواهان را محرز و مسلم تشخیص و مستنداً به تبصره ذیل ماده 336 قانون مدنی و مواد 198، 502، 515 و 519 قانون آیین دادرسی مدنی دادگاه های عمومی و انقلاب حکم به الزام خواندگان به پرداخت مبلغ 000/000/108 ریال بابت اصل خواسته و از باب تسبیب به پرداخت مبلغ 000/219/3 ریال بابت خسارات دادرسی از ماترک مرحوم یادشده در حق خواهان صادر و اعلام می نماید و صدور اجراییه منوط به پرداخت مابه التفاوت هزینه دادرسی می باشد رأی صادره غیابی و ظرف مدت بیست روز پس از ابلاغ قابل واخواهی در این دادگاه و پس ازآن ظرف همان مدت قابل اعتراض و رسیدگی در محاکم محترم تجدیدنظر استان تهران می باشد.
رئیس شعبه 230 دادگاه عمومی خانواده تهران ـ محمد لو

 

رأی دادگاه تجدیدنظر استان

در خصوص تجدیدنظرخواهی آقای س.ر. به طرفیت خانم ح.م. نسبت به دادنامه شماره 1159مورخ 9/7/92 اصداری از شعبه 230دادگاه حقوقی(خانواده) تهران که به موجب آن تجدیدنظرخواه و چند نفر دیگر (وراث محترم ق.ر. ) به پرداخت اجرت المثل ایام زندگی زناشویی با متوفی محکوم شده اند اعتراض وارد است زیرا اولاً وفق تبصره ماده 336قانون مدنی برای مطالبه اجرت المثل سه شرط اساسی ضروری است اولاً زوجه قصد تبرع نداشته است ثانیاً به دستور زوج کارهایی که در وظیفه وی نبوده انجام داده باشد ثانیاً کارهایی که زوجه در منزل انجام داده عرفاً مورد مطالبه باشد که در این مورد اولاً عرف جامعه اسلامی و ایرانی تاکنون دلالت بر این داشته که زوجین در تشیید مبانی خانواده مشارکت دارند وزنان ایرانی از شوهرشان درزمان زنده بودن مطالبه اجرت المثل نکرده اند ثانیاً کارهای انجام شده باید به دستور زوج باشد که در این مورد زوج مرحوم شده (سال 79) و دلیلی بر اینکه زوج به زوجه دستور داده باشد چه کارهایی در منزل انجام دهد ارائه نشده است ثالثاً زوجه در صورت عدم تبرع بایستی درزمان حیات زوج مطالبه اجرت المثل نماید که در این مورد اقدام نشده است لذا دادگاه مستنداً به ماده 358قانون آیین دادرسی دادگاه های عمومی و انقلاب در امور مدنی ضمن نقض دادنامه معترض عنه  رأی بر ردّ دعوی خواهان نسبت به معترض صادر و اعلام می گردد این رأی قطعی است.
رئیس شعبه 11 دادگاه تجدیدنظر استان تهران مستشار دادگاه
فرهبد ـ علیمحمدی