عنوان: رابطه بین تأمین اثاث البیت و دعوی تمکین

پیام: نداشتن اثاث البیت از جانب زوج منجر به بطلان دعوی تمکین نیست و صرفاً اجرای حکم تمکین منوط به تهیه اثاث البیت متعارف از سوی زوج است.


مستندات: 1102 تا 1105 و 1108 و 1114 قانون مدنی

شماره دادنامه قطعی :
9309970223000790
تاریخ دادنامه قطعی :
1393/05/26
گروه رأی:
حقوقی

رأی دادگاه بدوی

در خصوص دادخواست آقای ج.م. فرزند غ. با وکالت خانم س.الف. به طرفیت خانم ع.ت. به خواسته الزام خوانده به تمکین با عنایت به جامع محتویات پرونده ملاحظه تصویر مصدق رونوشت سند ازدواج شماره 2630 صادره از سوی دفتر رسمی ثبت ازدواج شماره. . . حوزه ثبت تهران احراز علقه زوجیت با نوع عقد دائم، و نظر به اینکه خواهان اظهار داشته فعلاً اثاث البیت ندارم و با توجه به اینکه تمکین خوانده از خواهان قبل از تهیه اثاث البیت توسط خواهان منتفی می باشد لذا دادگاه مستنداً به ماده 1114 قانون مدنی حکم به بطلان دعوی خواهان صادر و اعلام می نماید رأی صادره حضوری و ظرف مدت بیست روز پس از ابلاغ قابل اعتراض و رسیدگی در محاکم محترم تجدیدنظر استان تهران می باشد.
رییس شعبه 230 دادگاه عمومی خانواده 1 تهران ـ  محمد لو

 

رأی دادگاه تجدیدنظر استان

در خصوص تجدیدنظرخواهی آقای ج.م. به طرفیت همسرش خانم ع.ت. نسبت به دادنامه شماره 424 مورخ 28/3/93 صادره از شعبه 230 دادگاه خانواده تهران که به موجب آن دعوی تجدیدنظرخواه به خواسته صدور حکم بر بازگشت همسرش به منزل مشترک و تمکین از وی محکوم شده است نظر به اینکه ادامه علقه زوجیت دائم و برقراری حقوق متقابل اقتضاء می کند که تجدیدنظرخواه در منزل مشترک زندگی کرده و در تمکین شوهرش باشد دلیلی نیز بر وجود مانع مشروع یا عذر موجه و یا مظنه خوف ضرر اقامه نشده است از طرفی وجوب نفقه زوجه بر زوج فرع بر تمکین اوست و تمکین فرع بر انفاق نیست اثر حکم تمکین نسبت به آتیه و بعد از اجرا است و دلیل بر نشوز زوجه درگذشته نیست و اجرای آن منوط به فراهم شدن زمینه تمکین اعم از مسکن متناسب با شئون زوجه و اثاث البیت متعارف از سوی زوج همزمان با اجرای حکم تمکین می باشد با لحاظ مراتب مذکور و با توجه به مندرجات پرونده و لایحه اعتراضی و دفاعی و توضیحات طرفین و مستندات رأی و استدلال دادگاه دادنامه تجدیدنظر خواسته مطابق قانون و دلایل موجود در پرونده صادر نشده و مخالفت با موازین شرعی است لذا و با استناد به ماده 358 قانون آیین دادرسی مدنی ضمن پذیرش تجدیدنظرخواهی دادنامه مذکور نقض می شود و با استناد به مواد 1102 تا 1105 و 1108 و 1114 قانون مدنی حکم به الزام زوجه به بازگشت به منزل زوج و تمکین از وی صادر می گردد النهایه اجرای حکم منوط به فراهم شدن مسکن متناسب با شئون زوجه و اثاث البیت متعارف می باشد این رأی قطعی است.
رییس شعبه 30 دادگاه تجدیدنظر استان تهران ـ مستشار دادگاه
بیگدلی ـ پایدار پویا