عنوان: سهم‌الارث زوجه در صورت فوت زوج قبل از اصلاح ماده 946 قانون مدنی

پیام: چنانچه فوت مورث قبل از اصلاح ماده 946 قانون مدنی باشد، تقسیم ماترکی که بر اساس موازین قانون سابق صورت گرفته است صحیح است.


مستندات: قانون 946 قانون مدنی

شماره دادنامه قطعی :
9109970224301160
تاریخ دادنامه قطعی :
1391/10/25
گروه رأی:
حقوقی

رأی دادگاه بدوی

در خصوص دعوی ز.ب. به طرفیت 1- م. 2- ص.3- م.4- ن. همگی ص. به خواسته ابطال سند مالکیت شماره 0752919 الف87 مقوم به 000/000/51 ریال با احتساب خسارات دادرسی. بدین توضیح که خواهان عنوان نمودند همسر مورث طرفین بوده که پس از فوت مورثشان ملک مسکونی به پلاک ثبتی 4/2827 در بخش هفت تهران به عنوان ماترک باقیمانده است که با توجه به اصلاحیه ماده 946 قانون مدنی، رعایت حقوق وی از ماترک نشده و خواندگان اقدام به أخذ سند نسبت به سهم خود و خواهان (ثمنیه اعیانی) نمودند، که دادگاه با عنایت به مراتب مذکور و محتویات پرونده استنادی ثبتی مربوطه و اینکه با اصلاح قانون مدنی در ماده مربوطه و به این علت که فوت مورث طرفین قبل از اصلاح ماده 946 قانون مدنی بوده و اینکه حقوق خواهان بر مبنای ماده مذکور قبل از اصلاح تعیین می شود و نحوه انتقال سهم خواهان به خواندگان و صدور سند برای آنان در اجرای تبصره یک ماده 105 آیین نامه قانون ثبت املاک بوده و بر مبنای مقررات مربوطه صادر شده است و هیچ گونه تخلفی نیز صورت نگرفته است. لذا دادگاه دعوی مطروحه را غیر وارد تشخیص و مستنداً به ماده 197 قانون آیین دادرسی مدنی حکم بطلان دعوی خواهان صادر و اعلام می شود؛ حکم صادرشده حضوری و ظرف بیست روز پس از ابلاغ قابل تجدیدنظر در دادگاه تجدیدنظر استان تهران می باشد.
رئیس شعبه 9 دادگاه عمومی حقوقی تهران ـ مؤمنی

رأی دادگاه تجدیدنظر استان

در خصوص اعتراض و تجدیدنظرخواهی آقای الف.ع. به وکالت ازخانم ز.ب. به طرفیت آقای م. و بانوان م. و ص. و ن. .همگی ص. از دادنامه شماره 0031 ـ 28/1/91 شعبه 9 دادگاه حقوقی تهران به موجب آن در خصوص خواسته دائر به ابطال سند شماره الف 87 ـ 0752919 حکم بطلان دعوی صادر شده است. از توجه به مندرجات پرونده و ملاحظه لایحه تجدیدنظرخواهی و اظهارات و دفاعیات طرفین خصوصاً تجدیدنظرخواه در مراحل رسیدگی و دادرسی و بررسی دقیق محتویات پرونده و مستندات ابرازی و اینکه از ناحیه تجدیدنظرخواه ایراد اساسی برابر موارد و جهات مطروحه در ماده 348 قانون آیین دادرسی مدنی اعلام و ارائه نشده است و دادنامه بدون خدشه و اشکال مؤثر با استدلال و مستندات موجود مطابق مقررات و موازین قانونی و اصول دادرسی صحیحاً صادر گردیده است، بنابراین تجدیدنظرخواهی را غیر وارد تشخیص داده با رد اعتراض و تجدیدنظرخواهی با استناد ماده 358 از قانون فوق الذکر دادنامه تجدیدنظرخواسته را تأیید و استوار می دارد. رأی صادره قطعی است.
رئیس شعبه 43 دادگاه تجدیدنظر استان تهران ـ مستشار دادگاه
دشتبانی ـ رفعت