عنوان: شرایط مطالبه اجرت‌المثل ایام زوجیت

پیام: یکی از شرایط استحقاق و مطالبه اجرت المثل توسط زوجه، ، احراز عدم امکان سازش و حصول اختلاف فی مابین زوج و زوجه است.


مستندات: بند ب تبصره 6 قانون اصلاح مقررات مربوط به طلاق مصوب 21/12/71 و تفسیر تبصره‌های 3 و 6 آن مصوب 3/6/73 مجمع تشخیص مصلحت نظام

شماره دادنامه قطعی :
9309970221100815
تاریخ دادنامه قطعی :
1393/05/21
گروه رأی:
حقوقی

رأی دادگاه بدوی

در خصوص دادخواست خانم م.گ. با وکالت آقای الف.ن. به طرفیت خانم ها ف.ن. –ر.ن. -ع.ن. -خ.ن. -م.ن. و آقای ی.الف. به خواسته مطالبه اجرت المثل ایام زندگی مشترک با مورث خواندگان مرحوم ح.الف. از تاریخ 4/2/1332 لغایت 21/4/91 به انضمام هزینه دادرسی و کارشناسی و حق الوکاله وکیل با عنایت به محتویات پرونده و دادخواست تقدیمی خواهان و ملاحظه تصویر مصدق سند رسمی نکاح به شماره 1058 که حکایت از رابطه زوجیت دائم خواهان و مورث خواندگان در زمان حیات وی دارد و ملاحظه تصویر گواهی انحصار وراثت شماره 2008-91-8/6/91 صادره از شورای حل اختلاف شماره یک قرچک که بیانگر رابطه نسبی خواندگان و زوج متوفی و نیز فوت زوج در تاریخ 21/4/91 می باشد و با توجه به اینکه به واسطه فوت زوجه نکاح دائم بین زوج و زوجه پایان یافته نه به واسطه طلاق و جدایی محتویات پرونده نیز حکایتی از هیچ گونه اختلاف و عدم سازش بین خواهان و زوج متوفی ندارد و با عنایت به بند 8 ماده 58 قانون حمایت خانواده مصوب 1391 که ناظر به نسخ مقررات مربوط به طلاق مصوب 21/12/71 مجلس شورای اسلامی با استناد بند ب تبصره 6 این قانون و نیز قانون تفسیر تبصره 3 و 6 قانون مذکور می باشد و با نسخ قانون مذکور و بقاء و حاکمیت بند ب تبصره 6 قانون اصلاح مقررات مربوط به طلاق مصوب 21/12/71 و تفسیر تبصره های 3 و 6 آن مصوب 3/6/73 مجمع تشخیص مصلحت نظام که یکی از شرایط استحقاق و مطالبه اجرت المثل توسط زوجه، به جز در مورد طلاق وی توسط زوج، احراز عدم امکان سازش و حصول اختلاف فی مابین زوج و زوجه می باشد و در پرونده امر به لحاظ عدم احراز اختلاف فی مابین خواهان زوج متوفی و عدم امکان سازش آن ها در زمان حیات زوج، استحقاق خواهان برای مطالبه اجرت المثل ایام زوجیت دائم وی با مورث خواندگان، ثابت نمی باشد لذا دادگاه دعوی وی را وارد ندانسته و با استناد به ماده 2 و 197 قانون آیین دادرسی مدنی قرار رد دعوی خواهان را صادر و اعلام می نماید رأی صادره ظرف مدت بیست روز پس از ابلاغ قابل تجدیدنظر در محاکم تجدیدنظر استان تهران می باشد.
رییس شعبه 3 دادگاه عمومی حقوقی شهرستان قرچک ـ فتاحی

 

 

 

 

 

 

 

 

 

رأی دادگاه تجدیدنظر استان

در خصوص تجدیدنظرخواهی خانم م.گ. به طرفیت وراث مرحوم ح.ن. (به شرح مندرج در دادنامه) نسبت به دادنامه شماره 255- 31/2/93 صادره از شعبه سوم دادگاه حقوقی (خانواده) قرچک که به موجب آن دعوی تجدیدنظرخواه به خواسته اجرت المثل ایام زناشویی با مورث خواندگان حکم بر رد دعوی صادرشده است و با عنایت به اینکه خواهان تجدیدنظر فوت نموده وراث نیز مخالفتی با رأی صادره نداشته اند و تقاضای مختومه شدن پرونده را نموده اند لذا نتیجتاً نظر به اینکه دادنامه تجدیدنظر خواسته مطابق دلایل موجود در پرونده و وفق مقررات قانونی صادر گردیده است و ایراد تجدیدنظرخواه در حدی نیست که موجب حصول علم به وجود اشتباه در حکم گردد لذا اعتراض نامبرده قابل انطباق با جهات مقرر در ماده 348 قانون آیین دادرسی مدنی مصوب 1379 نمی باشد در نتیجه دادگاه به استناد قسمت اخیر ماده 358 قانون مذکور ضمن رد اعتراض حکم تجدیدنظر خواسته را تأیید می نماید رأی صادره قطعی است.
رییس شعبه 11 دادگاه تجدیدنظر استان تهران ـ مستشار دادگاه
فرهبد ـ علیمحمدی