عنوان: شرط تعلق اجرت‌المثل ایام زوجیت

پیام: اگر زوج اذن صریح یا ضمنی به انجام امور منزل دهد درصورتی که عرفاً برای انجام آن اجرتی تعلق گیرد زوج موظف به پرداخت اجرت المثل است.


مستندات: ماده‌ 336 قانون مدنی

شماره دادنامه قطعی :
9209970222601872
تاریخ دادنامه قطعی :
1392/11/05
گروه رأی:
حقوقی

رأی دادگاه بدوی

در خصوص دادخواست خواهان خانم الف.الف. فرزند ش. با وکالت آقای م.م. به طرفیت خوانده آقای م.ف. فرزند ن. با وکالت آقای ص.م. به خواسته اجرت المثل به شرح دادخواست تقدیمی؛ و سند نکاحیه به شماره 43993 مورخ 17/5/83 که مؤید رابطه زوجیت دائم بین طرفین می باشد و نظر به مجموع اوراق و محتویات پرونده؛ استماع اظهارات خواهان؛ موضوع دعوی و اینکه هرکس برحسب اذن صریح یا ضمنی دیگری اقدام به عملی نماید که عرفاً برای آن عمل اجرتی بوده مستحق اجرت خواهد بود و در قضیه مانحن فیه زوجه علی رغم آنکه وظیفه ای در قبال کارهای روزمره و جاری منزل همسرش نداشته بدون قصد تبرع بر انجام آن ها قیام کرده و از سوی دیگر نسبت به نظریه کارشناسی اعتراضی از سوی طرفین واصل نگردیده، لذا دادگاه دعوی مطروحه را وارد دانسته؛ مستنداً به تبصره ماده 336 از قانون مدنی و ماده 198و از قانون آیین دادرسی مدنی ؛ حکم بر محکومیت خوانده به پرداخت مبلغ 000/000/54 ریال بابت اصل خواسته و نیز هزینه دادرسی در حق خواهان صادر و اعلام می گردد. رأی صادره نسبت به خواهان حضوری و ظرف مدت بیست روز پس از ابلاغ قابل تجدیدنظرخواهی درمحاکم محترم تجدیدنظر استان تهران نمی باشد.
رئیس شعبه 241 دادگاه عمومی حقوقی تهران ـ مقدم

 

رأی دادگاه تجدیدنظر استان

در خصوص تجدیدنظرخواهی آقای م.ف. با وکالت آقای ص.م. به طرفیت خانم الف.الف. از دادنامه شماره 5101811-27/8/92 شعبه محترم 241 دادگاه خانواده تهران که به موجب آن حکم به پرداخت محکوم به اجرت المثل ایام زندگی مشترک صادر گردیده است و از این حیث مورد اعتراض وکیل تجدیدنظرخواه واقع شده است وارد نمی باشد زیرا رأی بر اساس مقررات و موازین قانونی صادرشده و ایرادی از حیث ماهوی یا شکلی به آن وارد نیست و استدلال محکمه محترم بدوی و نیز مستندات آن صحیح می باشد و تجدیدنظرخواه دلیل یا دلایلی که موجبات نقض و یا بی اعتباری دادنامه را فراهم نماید ارائه ننموده لذا بنا به مراتب دادگاه مستنداً به قسمت اخیر ماده 358 قانون آیین دادرسی دادگاه های عمومی و انقلاب در امور مدنی 21/1/79 ضمن ردّ اعتراض معترض ٌعنه دادنامه معترض ٌعنه را عیناً تأیید می نماید رأی دادگاه به موجب ماده 365 قانون فوق الذکر قطعی است.
رئیس شعبه 26 دادگاه تجدیدنظر استان تهران ـ مستشار دادگاه
احمدی ـ نجفی رسا