عنوان: شرط مسکن تهیه‌شده توسط زوج در دعوای تمکین

پیام: جهت تمکین زوجه، زوج مکلف به تهیه مسکن مستقل در شهر محل سکونت خود است و تهیه مسکن در شهر دیگر، قابل پذیرش نیست.


مستندات: ماده 1115 قانون مدنی

شماره دادنامه قطعی :
9309970221100633
تاریخ دادنامه قطعی :
1393/04/17
گروه رأی:
حقوقی

رأی دادگاه بدوی

در خصوص دادخواست خواهان آقای ص.ن. با وکالت بعدی آقای ق.ش. به طرفیت خوانده خانم ف.غ. به خواسته الزام به تمکین، خواهان توضیح داده است به موجب سند نکاحیه شماره ترتیب 210586- 6/7/90 دفترخانه شماره . . . شهرستان کرج خوانده همسر شرعی و دائمی موکل بوده و مدت 2 ماه است محل زندگی مشترک را بدون دلیل مشروع و قانونی ترک و حاضر به بازگشت نیست خوانده با حضور در جلسه دادرسی اعلام نموده بنده به مهمانی رفته بودم همسرم (خواهان) منزل مشترک را به شهرستان قائم شهر برده است علی ایحال حاضر به بازگشت به منزل مشترک و تمکین از خواهان هستم لذا نظر به اینکه به مجرد وقوع عقد زوجین در مقابل همدیگر دارای تکالیفی بوده و باید حسن معاشرت داشته باشند و در تشیید مبانی خانواده و تربیت اولاد به یکدیگر معاضدت نمایند و زوجه نباید بدون مانع و دلیل شرعی و قانونی از ادای وظایف زوجیت امتناع کند واِلآ مستحق دریافت نفقه نخواهد بود و باید در منزلی که زوج تدارک دیده است سکنی گزیند علی هذا دعوی خواهان را محمول بر صحت تلقی و مستنداً به مواد 1102- 1103- 1104- 1108 و 1114 قانون مدنی و ماده 198 قانون آیین دادرسی در امور مدنی حکم به الزام خوانده به تمکین از خواهان صادر و اعلام می دارد رأی صادره حضوری و ظرف مدت 20 روز پس از ابلاغ قابل تجدیدنظرخواهی در دادگاه تجدیدنظر استان تهران است
رییس شعبه 1 دادگاه عمومی حقوقی شهرستان قدس ـ کریمی نژاد

 

رأی دادگاه تجدیدنظر استان

در خصوص تجدیدنظرخواهی خانم ف.غ. با وکالت آقای ش.الف. به طرفیت آقای ص.ن. با وکالت آقای ق.ش. نسبت به دادنامه شماره 1010 – 20/5/92 اصداری از شعبه اول دادگاه حقوقی (خانواده) قدس که به موجب آن تجدیدنظرخواه ملزم به تمکین از همسرش شده است اعتراض وارد است زیرا لازمه تمکین تهیه وسایل مقدمات تمکین ازجمله منزل مستقل در محل سکونت زوج است که حسب اظهارات زوج نامبرده شاغل در تهران است و تهیه منزل بر فرض صحت در شهرستان دیگر لازمه تمکین نخواهد بود و صرف نظر از موارد مذکور منزل مورد اجاره در شهرستان نیز به علت اتمام مدت اجاره باطل شده است لذا دادگاه مستنداً به ماده 358 قانون آیین دادرسی دادگاه های عمومی و انقلاب در امور مدنی ضمن نقض دادنامه معترض عنه مستنداً به ماده 1257 قانون مدنی رأی به ردّ دعوی خواهان صادر و اعلام می گردد این رأی قطعی است.
رییس شعبه 11 دادگاه تجدیدنظر استان تهران مستشار دادگاه
فرهبد ـ علی محمدی

در خصوص دادخواست اعاده دادرسی آقای ص.ن. با وکالت آقای ق.ش. به طرفیت خانم ف.غ. نسبت به دادنامه شماره 349-7/4/93 صادره از این دادگاه که در خصوص دادخواست زوج به خواسته الزام به تمکین از طرف این دادگاه حکم بر ردّ صادر گردیده است. نظر به اینکه در این مرحله از دادرسی دلیل موجه دیگری که در حین صدور حکم مکتوم بوده باشد ارائه نشده و زوج صراحتاً اعلام کرده قادر به تهیه مسکن در تهران نمی باشد و تقاضای الزام به تمکین زوجه را در شهرستان نموده و حال آنکه خود در تهران مشغول کار است و صرف نظر از صدمات وارده به زوجه در دو مرحله که خود مصداق ماده 1115 قانون مدنی است. دادگاه مستنداً به ماده 435(تبصره) قانون آیین دادرسی دادگاه های عمومی و انقلاب در امور مدنی قرار ردّ درخواست اعاده دادرسی صادر و اعلام گردد. این رأی قطعی است.
رییس شعبه 11 دادگاه تجدیدنظر استان تهران ـ مستشار دادگاه
فرهبد ـ علی محمدی