عنوان: عسروحرج ناشی از عدم تمهید لوازم زندگی مشترک

پیام: عدم فراهم آوردن مسکن و لوازم زندگی مشترک برای مدت نسبتاً طولانی از ناحیه زوج و در نتیجه بلاتکلیفی زوجه از مصادیق عسر و حرج زوجه محسوب می گردد.

شماره دادنامه قطعی :
9309970222600741
تاریخ دادنامه قطعی :
1393/05/13
گروه رأی:
حقوقی

رأی دادگاه بدوی

در خصوص دادخواست خانم م.ق. با وکالت آقای م.د. و خانم ن.ع. به طرفیت همسرشان آقای ر.م. با وکالت خانم ط.الف. به خواسته طلاق، آنچه که زوجه در تبیین خواسته بیان نموده اجمالاً بدین شرح است در تاریخ 17/2/89 با زوج ازدواج کردم و هنوز زندگی مشترک را شروع نکرده ایم و در دوران عقد هستیم لیکن روابط زناشویی با یکدیگر داشته ایم همسرم 3 سال است مرا در بلاتکلیفی نگه داشته و نفقه نمی دهد حتی وام ازدواج گرفته من اقساط آن را باید پرداخت کنم به تازگی تقاضای تمکین کرده که حکم تمکین صادرشده ولی برای رفع تکلیف منزلی در دهات در اطراف کرج گرفته است مرا نمی خواهد ولی به ظاهر می گوید زنم را می خواهم خودش وکیلش پیغام داده اند مهریه ات را ببخش تا طلاق بدهیم ولی انصاف نیست همه مهریه را ببخشم چون ایشان روابط زناشویی نامبرده داشته و من دیگر باکره نیستم با این حال از چهارصد سکه حاضرم 350 سکه طلای یک بهار آزادی مهریه را در قبال طلاق بذل نمایم زوج نیز دفاعاً بیان داشته با طلاق موافق نیستم خانه تهیه کردم، اثاث البیت هم کامل است ولی نیامد و حاضر به تمکین نشد حکمی به من ابلاغ نشد تا به ایشان نفقه بپردازم والا حاضر به پرداخت نفقه هستم تقاضای رد دعوی ایشان را دارم دادگاه بدواً موضوع را به داوری ارجاع نمود که داوران زوجین توفیقی در جهت رفع اختلافات و اصلاح ذاتالبین حاصل ننموده، نظریه داوری خود را کتباً به دادگاه ارائه کرده اند زوجه جهت اثبات ادعای خود شهودی اقامه نمود که شهود با حضور در دادگاه اظهارات مشارالیها را مورد تأیید قرار داده اند به نظر دادگاه عسر و حرج عبارت از به وجود آمدن شرایطی است که در آن تحمل ادامه زندگی مشترک را برای زوجه بسیار دشوار می نماید. در مانحن فیه زوجین در تاریخ 17/2/89 با یکدیگر ازدواج کرده اند در واقع 3 سال از تاریخ ازدواج زوجین گذشته و زوجین هنوز موفق به تشکیل زندگی مشترک نشده اند که همین امر بیانگر وجود اختلافات فی مابین است که مانع از توافق زوجین به شروع زندگی مشترک شده است و اگرچه زوجه در روابط زناشویی از زوج تمکین داشته به من حکمی ابلاغ نشده تا به ایشان نفقه بپردازم ضمن اینکه اگرچه حکم به تمکین زوجه صادرشده است لیکن تاریخ صدور حکم تمکین در محکمه بدوی 25/8/92 می باشد که معلوم می شود زوج در طی دو سال و اندی پس از وقوع علقه زوجیت اقدام قانونی معمول داشته و به عبارت دیگر شروع زندگی مشترک برای وی دارای اهمیت زیادی نبوده در غیر این صورت بسیار زودتر از تاریخ یادشده سعی و تلاش خود را برای حداقل تعیین تکلیف زندگی با زوجه به عمل می آورد علی هذا دادگاه نظر به مراتب مذکوره، دوام زوجیت را موجب عسر و حرج زوج دانسته با ثابت دانستن دعوی وی مستنداً به مواد 1146 و 1130 و 1119 قانون مدنی و مواد 34 و 29 و 27 و 26 و 24 قانون حمایت خانواده مصوب سال 1391 حکم به الزام زوج به طلاق زوجه صادر می نماید بر این اساس دادگاه به زوجه اجازه بدهد با مراجعه به یکی از محاضر رسمی طلاق و با بذل تعداد سیصد و پنجاه عدد سکه طلای یک بهار آزادی وکالتاً از طرف زوج قبول بذل نموده وفق مقررات قانونی نسبت به جری صیغه طلاق خلع و ثبت آن اقدام نماید. کلیه محاضر رسمی طلاق مأذون در ثبت و اجرای صیغه طلاق خلع به شرح فوق برابر مقررات موضوعه می باشند زوجین از یکدیگر فرزندی ندارند. این رأی حضوری بوده ظرف بیست روز قابل اعتراض در محاکم محترم تجدیدنظر استان تهران می باشد.
رییس شعبه 261 دادگاه عمومی حقوقی تهران ـ اقدم

 

رأی دادگاه تجدیدنظر استان

در خصوص تجدیدنظرخواهی آقای ر.م. با وکالت خانم ط.الف. به طرفیت خانم م.ق. از دادنامه شماره 930327-19/3/93 صادره از شعبه 261 دادگاه عمومی حقوقی تهران خانواده که به موجب آن حکم اجبار و الزام تجدیدنظرخواه به طلاق تجدیدنظر خوانده از نوع خلع با بذل 350 عدد سکه تمام بهار آزادی از 400 سکه مهریه ما فی القباله از سوی مشارالیها اصدار یافته توجهاً به جامع اوراق و محتویات پرونده نظر به اینکه اولاً تاریخ اجاره نامه پیوست 3/7/92 بوده و حکم تمکین زوجه نیز در تاریخ 25/8/92 صادر و در تاریخ 30/10/92 توسط شعبه 60 دادگاه تجدیدنظر استان تهران تأییدشده است و از ناحیه مشارالیه هیچ مدرک و دلیلی بر اینکه تا تاریخ اجاره نامه مسکنی تهیه و یا نفقه رأی به مشارالیها پرداخت شده باشد ارائه نشده است و این حکایت از بلاتکلیفی زوجه را بیش از دو سال دارد و ثانیاً اعلام بذل بخش قابل توجه از مهریه 350 عدد سکه از 400 عدد و ادامه اختلافات که در این تاریخ بیش از سه سال می باشد حاکی از عسر و حرج تجدیدنظر خوانده است و تشخیص دادگاه محترم بدوی و احراز عسر و حرج نامبرده صحیح بوده و در نتیجه رأی صادره بر وفق موازین شرعی و قانونی اصدار یافته و ایراد اساسی بر آن وارد نیست علی هذا استناد به ذیل ماده 358 از قانون آیین دادرسی مدنی مصوب 21/1/79 ضمن رد اعتراض معترض رأی تجدیدنظر خواسته را عیناً تأیید و ابرام می نماید مدت اعتبار حکم طلاق از تاریخ قطعیت این رأی ظرف شش ماه است و زوجه از تاریخ اجرای طلاق به مقدار سه طهر عده دارند رأی صادره حضوری بوده به موجب مواد 368-397 از قانون مذکور رأی صادره حضوری بوده و ظرف 20 از تاریخ ابلاغ قابل فرجام خواهی در دیوان عالی محترم کشور می باشد.
رییس شعبه 26 دادگاه تجدیدنظر استان تهران ـ مستشار دادگاه
احمدی ـ میرزائی