عنوان: مطالبه همزمان مهریه از طریق اجرای ثبت و دادگاه

پیام: مطالبه دین واحد (مهریه)، از طریق دو مرجع (ثبتی و قضائی) به طور همزمان، امکان پذیر نیست و در فرض تقدم مطالبه از طریق مرجع ثبتی، دعوای مطالبه آن از طریق مرجع قضائی محکوم به رد است.

شماره دادنامه قطعی :
9209970222400981
تاریخ دادنامه قطعی :
1392/06/19
گروه رأی:
حقوقی

رأی دادگاه بدوی

درخصوص دعوی م. ع.ق. با وکالت س.ک.ح. و س.ص. به طرفیت د.م. به خواسته مطالبه بخشی از مهریه به میزان 110 عدد سکه و خسارات دادرسی توجهاً به رونوشت مصدق سند نکاحیه پیوست پرونده وجود علقه زوجیت دائم بین طرفین و اشتغال ذمّه خوانده نسبت به خواهان محرز است خوانده با وصف ابلاغ وقت رسیدگی و اطلاع از موضوع دادرسی در جلسه دادگاه حاضر نشده و دفاعی ننموده است لذا دادگاه مستنداً به ماده 1082 قانون و مدنی و مواد 198 ـ 515 ـ 519 قانون آیین دادرسی مدنی دادگاه های عمومی و انقلاب در امور مدنی حکم به محکومیت خوانده به پرداخت مهریه مورد مطالبه و پرداخت عین 110 عدد سکه و خسارت دادرسی در حق خواهان صادر و اعلام می نماید. رأی صادره حضوری و با توجه به اقرار خوانده نسبت به استحقاق خواهان قطعی می باشد.
دادرس شعبه 274 دادگاه عمومی خانواده تهران ـ کرمی

 

رأی دادگاه تجدیدنظر استان

درخصوص تجدید نظر خواهی د.م. به طرفیت خانم م.ع.ق. نسبت به دادنامه شماره 506 مورخ 22/4/1392شعبه محترم 274 دادگاه عمومی حقوقی تهران در پرونده کلاسه 419 مبنی بر صدور حکم محکومیت به پرداخت مهریه با توجه به محتویات پرونده و امعان نظر در اوراق و مندرجات آن مفاد لایحه تجدید نظر خواهی و لوایح دفاعیه طرفین مدلول دادنامه تجدید نظرخواسته رأی صادر شده دادگاه بدوی بر اساس مستندات موجود در پرونده صادر نگردیده است و تجدید نظر خواهی وارد تشخیص داده نمی شود زیرا اولاً مطابق مدارک ارائه شده توسط تجدیدنظرخواه طی لایحه تجدید نظر خواهی تجدیدنظرخوانده مهریه خویش را از طریق اجرای ثبت اقدام نموده است ثانیاً مطالبه دین واجد از دو مرجع مواجه با اشکال قانونی است ثالثاً تجدید نظرخوانده گواهی دال بر مختومه نمودن پرونده اجرایی ثبت به دادگاه ارائه نکرده است لذا این دادگاه با استناد به مواد 358 و 365 قانون آیین دادرسی دادگاه های عمومی و انقلاب در امور مدنی رأی صادرشده دادگاه بدوی را نقض نموده و با استناد به ماده 1257 قانون مدنی حکم به رد دعوی خواهان مهریه صادر و اعلام می کند این رأی قطعی است.
رئیس شعبه 24 تجدید نظر استان تهران ـ مستشار دادگاه
مرادی هرندی ـ روحانی