عنوان: مقدمات دعوی الزام به تمکین

پیام: دعوای الزام به تمکین، نیاز به مقدماتی مانند تهیه مسکن و اثاث البیت و غیره دارد و بدون آن ها، دعوا، محکوم به رد است.


مستندات: مفهوم مخالف ماده 1102 و 1107 قانون مدنی

شماره دادنامه قطعی :
9309970224000663
تاریخ دادنامه قطعی :
1393/04/23
گروه رأی:
حقوقی

رأی دادگاه بدوی

در خصوص دعوی آقای ح.م.، فرزند ح.، ساکن تهران به طرفیت خانم س.غ.، ساکن تهران به خواسته تقاضای صدور حکم به الزام خوانده با تمکین و اطاعت زوجیت به شرح متن دادخواست با عنایت به جمیع محتویات پرونده و مفاد و اسناد و مدارک ابرازی و اظهارات طرفین علقه زوجیت فی مابین طرفین برای دادگاه محرز و مسلم است نظر به اینکه پس از برقراری رابطه زوجیت حقوق و تکالیف متقابل زوجین در قبال یکدیگر برقرار می گردد که یکی از آن وظایف تمکین زوجه از زوج است مگر در صورت وجود مانع مشروع که در مانحن فیه از سوی زوجه دلیل موجه و مستدلی که شرعاً و قانوناً عدم تمکین وی را توجه نماید ابراز نگردیده لهذا دادگاه دعوی مطروحه خواهان را ثابت تشخیص داده و مستنداً به مواد 1102 و 1114 از قانون مدنی زوجه را به حضور در منزل مسکونی زوج جهت تمکین و انجام وظایف زناشویی ملزم محکوم می نماید که در غیر این صورت ناشزه تلقی و مستنداً به ماده 1108 از قانون مدنی مستحق نفقه نخواهد بود رأی صادره حضوری و ظرف مهلت بیست روز پس از ابلاغ قابل تجدیدنظرخواهی در دادگاه تجدیدنظر استان تهران می باشد.
رییس شعبه 260 دادگاه عمومی خانواده تهران ـ قانعی

 

رأی دادگاه تجدیدنظر استان

در خصوص دادخواست تجدیدنظرخواهی خانم س.غ. با وکالت خانم ف.ف. به طرفیت آقای ح.م. نسبت به دادنامه شماره 1110 مورخ 20/7/92 در پرونده کلاسه 702 صادره از شعبه 260 دادگاه عمومی حقوقی تهران که به موجب آن دادخواست بدوی تجدیدنظر خوانده به طرفیت تجدیدنظرخواه به خواسته تمکین و ایفای وظایف زوجیت که دادگاه محترم بدوی پس از تشکیل جلسه دادرسی و بررسی اسناد و مدارک ابرازی ازجمله فتوکپی مصدق سند نکاحیه ضمن احراز رابطه زوجیت حکم به تمکین زوجه از زوج صادر و اعلام نمود. با توجه به دادخواست تجدیدنظرخواهی و لوایح تقدیمی و اینکه انجام تمکین و ایفای وظایف زوجیت نیاز به مقدماتی دارد ازجمله تهیه مسکن مناسب و همچنین اثاث البیت که خواهان بدوی اسناد و مدارک آن را ارائه ننموده است و صدور حکم به تمکین بدون تهیه و مهیا نمودن مقدمات آن از ناحیه زوج صحیح نمی باشد لذا رأی صادره مطابق قوانین و مقررات نمی باشد با وارد دانستن اعتراض تجدیدنظرخواه مستنداً به ماده 358 قانون آیین دادرسی مدنی ضمن نقض دادنامه تجدیدنظر خواسته و به استناد مفهوم مخالف ماده 1102 و 1107 قانون مدنی حکم به ردّ دعوی خواهان بدوی صادر و اعلام می نماید. رأی صادره قطعی است.
رییس شعبه 40 دادگاه تجدیدنظر استان تهران ـ مستشار دادگاه
خالقی ـ نجفی سواد رودباری