عنوان: مهلت رجوع از طلاق توافقی

پیام: تا زمانی که صیغه طلاق جاری نشده، زوج می تواند از طلاق توافقی منصرف شود اما در صورت اجرای حکم، دیگر نمی تواند از طلاق صادره رجوع کند مگر آن که زوجه، رجوع به فدیه کند.

شماره دادنامه قطعی :
9309970908300444
تاریخ دادنامه قطعی :
1393/08/03
گروه رأی:
حقوقی

خلاصه جریان پرونده

آقای الف.الف. با وکالت خ.ب. دادخواستی به طرفیت خانم ع.و. به خواسته صدور حکم به بطلان طلاق نامه شماره 1049 – 4/9/92 و استمرار واقعه نکاح تقدیم دادگستری روانسر نموده و وکیل خواهان توضیح داده است که موکل همسر شرعی و قانونی خوانده بوده که طرفین با توافق همدیگر اقدام به طرح دعوی طلاق توافقی نموده اند که پس از صدور حکم طلاق موکل از تصمیم خود منصرف شده و از اجرای صیغه طلاق خودداری نموده است متأسفانه با وصف انصراف موکل از طلاق توافقی زوجه با نداشتن هیچ گونه سمتی و وکالت، پرونده را پیگیری و نهایتاً دستور اجرای طلاق صادر و به اجراء گذاشته شده است حال با توجه به اینکه در قانون چنین مجوزی برای زوجه نبوده است لذا صدور حکم به بطلان طلاق نامه شماره 1049 – 4/9/92 صادره از دفتر … به استناد ماده 36 قانون حمایت خانواده مصوب 91 مورد استدعاءاست شعبه اول دادگاه عمومی حقوقی روانسر عهده دار رسیدگی به پرونده می شود .جلسه دادگاه در تاریخ 3/10/92 در وقت مقرر با حضور طرفین تشکیل می گردد ، خواهان اظهار می دارد این جانب به علت مشکلات مالی و فشار روانی خیلی عجولانه و از روی عصبانیت و بدون اندیشه با همسرم تصمیم به طلاق توافقی گرفتیم که پس از مدت کوتاهی من پشیمان شدم و حتی در جلسات دادگاه و جاری شدن صیغه طلاق شرکت نکردم الآن هم همسرم را دوست دارم ونمیخواهم زندگی من وایشان تباه شود وتمام مطالب در دادخواست قید گردیده وبه شرح دادخواست تقدیمی تقاضای صدور رأی دارم ، خوانده اظهار داشت که بنده با خواهان وباتوافق هم اقدام به طلاق کردیم وبا توافق طلاق گرفته ام و طلاق بنده در دفتر خانه به ثبت رسیده است وتحت هیچ شرایطی حاضر به ادامه زندگی در آینده با ایشان نیستم و رد دعوی او موردتقاضا است ، دادگاه پس از استماع اظهارات طرفین ختم رسیدگی را اعلام وبشرح دادنامه شماره 01380 – 7/10/92 با این استدلال که مستند دعوی خواهان ماده 36 قانون حمایت خانواده می باشد درحالی که ماده 36 مرقوم ناظر به موردی است که هنوز طلاق واقع نگردیده و ثبت نشده باشد ودرمانحن فیه اولاً طلاق واقع و ثبت گردیده است وثانیاً نوع طلاق نیز خلعی نوبت اول که قابل رجوع نمی باشد ، دعوی خواهان را غیر وارد تشخیص و حکم به بطلان دعوی وی صادر می کند ، آقای الف.الف. با وکالت خ.ب. از رأی صادره تجدیدنظرخواهی می کند وشعبه بیستم دادگاه تجدیدنظر استان کرمانشاه حسب الارجاع به اعتراض رسیدگی و به موجب دادنامه شماره 01225 – 20/11/92خلاصتاً ومفاداً با این استدلال که درمانحن فیه پس از صدور حکم طلاق خلعی صیغه طلاق از نوع خلع جاری و به ثبت رسیده است ودر طلاق خلع مادامی که زوجه به ما بذل رجوع نکند امکان رجوع برای زوج فراهم نیست و از طرفی رجوعی هم از ناحیه زوج صورت نگرفته است، تجدیدنظرخواهی را رد و دادنامه تجدیدنظر خواسته را تأیید می کند ، آقای خ.ر. به وکالت از آقای الف.الف. نسبت به رأی دادگاه تجدیدنظر فرجام خواهی به عمل می آورد و پرونده پس از انجام مقررات راجع به تبادل لوایح به دیوان عالی کشور ارسال وبه این شعبه ارجاع می گردد که به هنگام شور مشروح دادخواست فرجامی فرجام خواه قرائت خواهد شد .
هیئت شعبه در تاریخ بالا تشکیل گردید پس از قرائت گزارش آقای انصاری عضو ممیز و اوراق پرونده مشاوره نموده چنین رأی می دهد:

 

رأی شعبه دیوان عالی کشور

فرجام خواه ایراد و اعتراض موجهی که نقض رأی فرجام خواسته را ایجاب نماید به عمل نیاورده است واز نظر رعایت تشریفات دادرسی نیز اشکال در حدی نیست که نقض رأی موصوف را موجب گردد علی هذا استنباط دادگاه از دلائل و محتویات پرونده خالی از اشکال مؤثر تشخیص و رأی شماره 01225 – 20/11/92 صادره از شعبه 20 دادگاه تجدیدنظر استان کرمانشاه ابرام می شود.
رئیس شعبه 23 دیوان عالی کشور – مستشار
انصاری – احمدی

درصورتیکه تمایل به مشاوره با بهترین وکیل تهران و وکیل خانواده مجرب دارید میتوانید بصورت آنلاین از گروه وکلای دادفر نوبت گرفته و یا بصورت تلفنی مشاوره ( رایگان ) دریافت

نمایید.