عنوان: افزایش مهریه پس از عقد نکاح

پیام: درصورتی که در زمان عقد مهرالمسمی تعیین شود، مهریه همان است و در صورت اضافه کردن بعدی آن طی توافق، مهریه محسوب نشده اما تعهد جدیدی است که زوج باید به آن پایبند باشد.

شماره دادنامه قطعی :
۹۳۰۹۹۷۰۲۲۱۱۰۱۰۳۷
تاریخ دادنامه قطعی :
۱۳۹۳/۰۶/۲۹
گروه رأی:
حقوقی

رأی دادگاه بدوی

در خصوص دادخواست (خانم پ.د. به وکالت خانم ف.ز. و آقای م.ز.) به طرفیت (آقای غ.م.) دایر به (مطالبه مهریه ۱۱۴ عدد سکه و خسارات دادرسی) با توجه به محتویات پرونده و دادخواست تقدیمی و صورت جلسه مورخه ۱۳/۳/۹۳ که طی آن وکلاء خواهان اظهار داشته موکل طی توافق در سال ۱۳۸۶ تعداد ۱۱۴ عدد سکه بهار آزادی به مهریه موکل اضافه شده و تقاضای ۱۱۴ عدد سکه بهار آزادی به عنوان مهریه مطالبه کردند دادگاه با توجه به سند نکاحیه نظر به اینکه درزمان عقد نکاح سال ۱۳۷۰ برای زوجه مهرالمسمی به مبلغ پانصد هزار تومان تعیین گردیده بنابراین آنچه را که در سال ۱۳۸۶ قرارداد شده مهریه تلقی نمی گردد و صرفاً تعهد جدیدی است که خوانده باید به آن پای بند باشد ازاین رو خواسته مطابق قانون طرح نگردیده مستنداً به ماده ۲ قانون آیین دادرسی مدنی قرار عدم استماع دعوی خواهان صادر و اعلام می دارد رأی صادره حضوری و ظرف بیست روز پس از ابلاغ در دادگاه محترم تجدیدنظر تهران قابل تجدیدنظر خواهی می باشد.
دادرس شعبه ۲۴۹ دادگاه عمومی حقوقی تهران – رستم زاده

 

رأی دادگاه تجدیدنظر استان

تجدیدنظرخواهی خانم پ.د. با وکالت آقای م.ز. و خانم ف.ز. به طرفیت آقای غ.م. از دادنامه شماره ۳۷۳- ۱۷/۳/۹۳ صادر شده از شعبه ۲۹۴ دادگاه عمومی حقوقی (خانواده) تهران که به موجب آن قرار عدم استماع دعوی تجدیدنظر خواه به خواسته مطالبه مهریه صادرشده است نظر به اینکه دادنامه تجدیدنظر خواسته مطابق دلایل موجود در پرونده و وفق مقررات قانونی صادر گردیده است و ایراد تجدیدنظر خواه در حدی نیست که موجب حصول علم به وجود اشتباه در حکم گردد لذا اعتراض نامبرده قابل انطباق با جهات مقرر در ماده ۳۴۸ قانون آیین دادرسی مدنی مصوب ۱۳۷۹ نمی باشد در نتیجه دادگاه به استناد قسمت اخیر ماده ۳۵۸ قانون مذکور ضمن ردّ اعتراض حکم تجدیدنظر خواسته را تأیید می نماید رأی صادره قطعی است.
مستشاران شعبه ۱۱ دادگاه تجدیدنظر استان تهران
موسوی ـ علیمحمدی