عنوان: شرایط تجویز ازدواج مجدد

پیام: در تجویز ازدواج مجدد، تمکن مالی زوج شرط است ولی درصورتی که زن ناشزه باشد، این اجازه به او داده خواهد شد ولو اینکه امکانات مالی نداشته باشد.


مستندات: بند سوم از ماده ۱۶ قانون حمایت خانواده مصوب ۱۳۵۳

شماره دادنامه قطعی :
۹۳۰۹۹۷۰۲۲۲۴۰۰۶۶۶
تاریخ دادنامه قطعی :
۱۳۹۳/۰۴/۲۳
گروه رأی:
حقوقی

رأی دادگاه بدوی

در خصوص دادخواست آقای الف.ک. فرزند پ. با وکالت آقای م.الف. به طرفیت خانم م.ص. فرزند الف. به خواسته تجویز ازدواج مجدد، با توجه به جامع محتویات پرونده و اظهارات طرفین و با عنایت به اینکه خواهان حقوق مالی همسر اول را نپرداخته است و توانایی وی برای اداره دو زندگی محرز نیست بلکه عدم توانایی وی محرز است لذا دادگاه دعوای خواهان را وارد ندانسته و مستنداً به ماده ۱۲۵۷ قانون مدنی دعوی وی را ردّ می نماید. این رأی حضوری و ظرف ۲۰ روز پس از ابلاغ قابل تجدیدنظرخواهی در دادگاه تجدیدنظر استان تهران می باشد.
رییس شعبه ۲۶۳ دادگاه عمومی خانواده تهران ـ حیدری

 

رأی دادگاه تجدیدنظر استان

در خصوص تجدیدنظرخواهی الف.ک. با وکالت م.الف. به طرفیت م.ص. نسبت به دادنامه شماره ۰۳۲۹ مورخ ۱۹/۳/۱۳۹۳ شعبه محترم ۲۶۳ دادگاه عمومی تهران در پرونده کلاسه ۰۱۶۴۸ مبنی بر صدور حکم به ردّ دعوی تجویز ازدواج مجدد وارد است زیرا با توجه به محتویات پرونده و ملاحظه لوایح طرفین رأی صادره دادگاه بدوی مطابق مستندات موجود در پرونده صادر نگردیده است زیرا اولاً زوجه بر اساس رأی شماره ۰۴۸۶ مورخه ۳/۴/۱۳۹۱ شعبه ۲۶۳ دادگاه عمومی تهران محکوم به تمکین گردیده و ناشزه شناخته شده است ثانیاً مطابق بند سوم از ماده ۱۶ قانون حمایت خانواده مصوب ۱۳۵۳ در صورتی ثبوت نشوز زوجه استحقاق ازدواج مجدد را دارد لذا این دادگاه با عنایت به مراتب مذکور به استناد ماده ۳۵۸ قانون آیین دادرسی حکم صادره دادگاه بدوی را نقض کرده و به استناد بند سوم از ماده ۱۶ قانون حمایت خانواده مصوب ۱۳۵۳ حکم به تجویز ازدواج مجدد برای زوج صادر می نماید این رأی قطعی است.
رییس شعبه ۲۴ دادگاه تجدیدنظر استان تهران ـ مستشار دادگاه
مرادی هرندی ـ روحانی