عنوان: شرط مطالبه نفقه

پیام: زوجه در دعوای مطالبه نفقه باید صرفاً رابطه زوجیت را ثابت کند تا مستحق دریافت نفقه شود و الزامی به اثبات عدم پرداخت آن ندارد.


مستندات: ۱۱۰۶ و ۱۱۰۷ و ۱۲۰۶ قانون مدنی

شماره دادنامه قطعی :
۹۳۰۹۹۷۰۲۲۳۰۰۰۷۷۷
تاریخ دادنامه قطعی :
۱۳۹۳/۰۵/۲۲
گروه رأی:
حقوقی

رأی دادگاه بدوی

ادعای خانم ب.الف. به الزام آقای ر.ر. به پرداخت نفقه از تاریخ ۱/۳/۹۲ تا تاریخ صدور حکم موجه وارد است زیرا به دلالت رونوشت مصدق سند نکاحیه شماره ۴۵۴۸۸۹ دفتر رسمی ثبت ازدواج شماره . . . شهرستان اسلامشهر رابطه زوجیت دائمی زوجیت محرز است که با این وصف نفقه زوجه بر عهده زوج است مگر اینکه زوج دلایل و مدارکی مبنی بر نشوز زوجه جهت عدم استحقاق ایشان در مطالبه نفقه ارائه دهد که مشارالیه نه تنها دفاع مؤثر و موجهی در قبال ادعای خواهان ارائه نداده بلکه دلایل و مدرکی مبنی بر ناشزه بودن خواهان نیز تقدیم ننموده از همین رو دادگاه به استناد به مواد ۱۱۰۲-۱۱۰۳-۱۱۰۶-۱۱۰۷-۱۲۰۶ قانون مدنی و مواد ۱۹۸-۵۱۵-۵۱۹ قانون آیین دادرسی مدنی حکم بر محکومیت خوانده به پرداخت جمعاً مبلغ ۰۰۰/۵۰۰/۲ ریال به عنوان نفقه و مبلغ ۰۰۰/۲۰۰/۱ ریال به عنوان نفقه هرماه از تاریخ ۱/۳/۹۲ تا تاریخ ۱۷/۱۲/۹۲ و پرداخت ماهیانه ۰۰۰/۱۰۵ ریال به عنوان خسارات دادرسی در حق خواهان صادر و اعلام می نماید. رأی صادره حضوری، ظرف بیست روز پس از ابلاغ قابل تجدیدنظرخواهی است.
رییس شعبه ۴ دادگاه عمومی حقوقی اسلامشهر ـ خادمی ممان

 

رأی دادگاه تجدیدنظر استان

در خصوص تجدیدنظرخواهی آقای ر.ر. به طرفیت خانم ب.الف. نسبت به دادنامه شماره ۲۸۳۰ مورخه ۱۸/۱۲/۹۲ صادره از شعبه ۴ دادگاه خانواده اسلامشهر که به موجب آن تجدیدنظرخواه به تأدیه نفقه معوقه همسرش از تاریخ ۱/۳/۹۲ تا ۱۷/۱۲/۹۲ از قرار ماهیانه ۲۵۰۰۰۰ تومان به اضافه هزینه دادرسی محکوم شده است با توجه به مندرجات پرونده و لایحه اعتراضی و توضیحات طرفین و مستندات رأی و استدلال دادگاه دادنامه تجدیدنظر خواسته مطابق قانون و دلایل موجود در پرونده صادرشده و مخالفتی نیز با موازین شرعی ندارد لذا با استناد به ماده ۳۵۸ قانون آیین دادرسی مدنی ضمن رد تجدیدنظرخواهی دادنامه مذکور تأیید می شود این رأی قطعی است.
رییس شعبه ۳۰ دادگاه تجدیدنظر استان تهران ـ مستشار دادگاه
بیگدلی ـ پایدار پویا