عنوان: ضمانت اجرای عدم پرداخت اقساط مهریه

پیام: در صورتی که زوج متعهد به پرداخت اقساط ماهیانه مهریه به زوجه گردد؛ چنانچه یک قسط پرداخت نشود دین حال می گردد و این موضوع ناظر به مرحله صدور حکم نبوده بلکه ناظر به مرحله اجرای حکم است.

شماره دادنامه قطعی :
۹۳۰۹۹۷۰۲۲۱۱۰۱۲۵۰
تاریخ دادنامه قطعی :
۱۳۹۳/۰۷/۲۹
گروه رأی:
حقوقی

رأی دادگاه بدوی

در خصوص دادخواست خانم م.ح. به‬ طرفیت آقای ح.خ. به خواسته اعسار از پرداخت هزینه دادرسی و مطالبه مهریه به میزان ۳۵۰ سکه بهارآزادی توجهاً به اظهارات خواهان مبنی بر عجز از پرداخت هزینه دادرسی در پرونده مطالبه مهریه با عنایت به اینکه عدم تمکن مالی خواهان در پرداخت هزینه دادرسی توسط گواهان تعرفه شده نیز تأیید گردیده است لذا دادگاه استناداً به مواد ۵۰۴ و ۵۰۵ و ۵۱۴ قانون آیین دادرسی دادگاه‬های عمومی و انقلاب در امور مدنی خواهان را به‬طور موقت از پرداخت هزینه دادرسی این پرونده معاف می نماید هرگاه خواهان به تأدیه تمام یا قسمتی از هزینه دادرسی متمکن گردد ملزم به تأدیه آن خواهد بود رأی صادره حضوری و ظرف بیست روز پس از ابلاغ قابل تجدیدنظرخواهی در محاکم تجدیدنظر استان تهران می باشد. در خصوص خواسته دیگر خواهان به‬ طرفیت خوانده مبنی بر مطالبه مهریه با توجه به فتوکپی مصدق نکاح‬نامه به شماره ترتیب ۱۵۵۱۰ وجود علقه زوجیت دائم فی‬مابین طرفین و اشتغال ذمه خوانده نسبت به خواهان محرز و مسلم است لذا دادگاه مستنداً به ماده ۱۹۸ قانون آیین دادرسی دادگاه‬های عمومی و انقلاب در امور مدنی و ماده ۱۰۸۲ قانون مدنی خوانده را به‬ پرداخت ۳۵۰ سکه بهارآزادی به عنوان مهریه در حق خواهان محکوم می نماید رأی صادره غیابی ظرف بیست روز پس از ابلاغ قابل واخواهی در این شعبه سپس ظرف بیست روز قابل تجدیدنظر در محاکم تجدیدنظر استان تهران می باشد.
دادرس شعبه ۲۵۰ دادگاه عمومی خانواده تهران – ترکی
رأی دادگاه
در خصوص واخواهی س.ف. به وکالت از ح.خ. نسبت به دادنامه شماره ۲۲۶۶ -۲۲۶۷ مورخ ۲۷/۱۰/۱۳۸۸ صادره از این دادگاه با توجه به اینکه دادنامه صادره وفق مقررات شرعی و قانونی صادر گردیده و واخواه اعتراض مؤثری که موجبات نقض دادنامه را ایجاب نماید تقدیم دادگاه ننموده است و توافقات طرفین در دفترچه ثبت طلاق شماره ترتیب ۲۱۳۵ مورخ ۱۷/۳/۱۳۹۰ مبنی بر اینکه زوجه کلیه دعاوی حقوقی و کیفری خود را ساقط نموده و چهارده سکه از مهریه را به زوج بذل نموده و در عوض زوج متعهد به پرداخت اقساط ماهیانه یک سکه بهارآزادی از مورخ ۲۰/۳/۱۳۹۰ به زوجه گردید و چنانچه اگر یک قسط پرداخت نشود دین حال می گردد ناظر به مرحله صدور حکم نبوده بلکه ناظر به مرحله اجرای حکم می باشد به توضیح اینکه در صورت پرداخت به موقع اقساط توسط واخواه مانع اجرای دادنامه محقق می شد ولیکن نظر به اینکه واخواه بر تعهد خود مبنی بر پرداخت به موقع اقساط عمل ننموده است این مانعیت نیز مرتفع می گردد لذا دادگاه ضمن رد اعتراض واخواه دادنامه غیابی را عیناً تأیید می نماید رأی صادره حضوری بوده ظرف ۲۰ روز از تاریخ ابلاغ قابل تجدیدنظرخواهی در محاکم تجدیدنظر استان تهران می باشد.
رئیس شعبه ۲۵۰ دادگاه عمومی حقوقی تهران – حسینی

 

رأی دادگاه تجدیدنظر استان

در مورد تجدیدنظر‬خواهی آقای ح.خ. از دادنامه ۰۱۰۷۶-۳/۱۰/۹۲ شعبه محترم ۲۵۰ دادگاه خانواده تهران که به‬موجب آن دادنامه غیابی ۰۲۲۶۶-۲۷/۱۰/۸۸ متضمن محکومیت زوج به پرداخت مهریه همسر قبلی اش خانم م.ح. در مرحله واخواهی با رد واخواهی رأی بر تأیید دادنامه واخواسته (به جهت اینکه دین مؤجل بوده و در اجل پرداخت نشده بوده بقیه آن حال می شود) تصدیر گردیده دادگاه نظر به اینکه دادنامه تجدیدنظرخواسته مطابق دلایل موجود در پرونده و وفق مقررات قانونی صادر گردیده است و ایراد تجدیدنظر‬خواه در حدی نیست که موجب حصول علم به وجود اشتباه در حکم گردد لذا اعتراض نامبرده قابل انطباق با جهات مقرر در ماده ۳۴۸ قانون آئین دادرسی مدنی مصوب ۱۳۷۹ نمی باشد در نتیجه دادگاه به استناد قسمت اخیر ماده ۳۵۸ قانون مذکور ضمن رد اعتراض حکم تجدیدنظرخواسته را تأیید می نماید رأی صادره قطعی است.
رئیس شعبه ۱۱ دادگاه تجدیدنظر استان تهران – مستشار دادگاه
فرهبد – نحوی