عنوان: نشوز مانع تعلق نحله و اجرت‌المثل حین طلاق

پیام: عدم تمکین و ناشزه بودن مانع مطالبه نفقه اجرت المثل و نحله در مورد صدور گواهی عدم سازش به تقاضای زوج می شود.


مستندات: مواد ۱۱۳۳ و ۱۱۴۳و۱۱۴۴ از قانون مدنی و ماده واحده قانون اصلاح مقررات مربوط به طلاق مصوب ۱۳۷۱ مجمع تشخیص مصلحت نظام

شماره دادنامه قطعی :
۹۲۰۹۹۷۲۱۳۰۵۰۰۰۵۶
تاریخ دادنامه قطعی :
۱۳۹۲/۰۱/۲۶
گروه رأی:
حقوقی

رأی دادگاه بدوی

در خصوص دادخواست غ.ش. به طرفیت ت.ج. به خواسته صدور گواهی عدم امکان سازش با توجه به محتویات پرونده و سند نکاحیه ثبتی که حکایت از وجود علقه زوجیت بین طرفین از تاریخ ۱۱/۲/۱۳۵۴ را دارد و دادخواست تقدیمی و اظهارات خواهان دایر بر اینکه به لحاظ عدم تمکین زوجه و اینکه سه سال منزل مشترک را ترک کرده است، ادامه زندگی مشترک مقدور نمی باشد که به دادنامه شماره ۱۲۹۲-۲۸/۷/۸۹ صادره از شعبه ۴۵ دادگاه محترم تجدیدنظر استان تهران که در تأیید دادنامه شماره ۱۰۴۲-۱۳/۵/۸۹ صادره از دادگاه شعبه محترم ۲۳۷ خانواده یک تهران دایر بر الزام خوانده به تمکین استناد نموده است و با توجه به اظهارات خوانده که بدون دلیل از منزل رفته است و خواهان وی را مورد ضرب و جرح قرار می داد و حاضر به طلاق نیست النهایه دادگاه با عنایت به حدیث نبوی الطلاق بید من أخذ بالساق و ماده ۱۱۳۳ قانون مدنی که اختیار طلاق را به مرد داده است و اینکه علی رغم تلاش دادگاه و داوران جهت سازش دعوی منتهی به مصالحه نشده است، دادگاه، خواسته را وارد دانسته و به استناد مواد ۱۱۳۳، ۱۱۴۳ و ۱۱۴۴ از قانون مدنی و ماده واحده قانون اصلاح مقررات مربوط به طلاق مصوب ۱۳۷۱ مجمع تشخیص مصلحت نظام، گواهی عدم امکان سازش را صادر می نماید. با توجه به وضعیت سنی خوانده نوع طلاق بائن یائسه می باشد. طرفین فرزند مشترک ندارند و این طلاق فاقد عده است. در خصوص حقوق مالی خوانده با توجه به اینکه خوانده مهریه خویش را حسب دادنامه شماره ۷۰۱۶۴۸ – ۲۷/۷/۸۹ صادره از شعبه ۲۳۷ دادگاه خانواده یک تهران جداگانه اقدام نموده است، دادگاه مواجه با تکلیفی نیست و حسب اظهارات خوانده که از جهیزیه وی یک تخته فرش و یک سرویس چینی و یک سرویس بلور  ناقص مانده است خواهان ملزم به استرداد این وسایل به خوانده می باشد و با توجه به مراتب فوق الذکر که دلالت بر عدم تمکین و ناشزه بودن خوانده را دارد دادگاه وی را مستحق نفقه یا اجرت المثل و نحله نمی داند. اعتبار دادنامه مذکور سه ماه پس از ابلاغ می باشد. رأی صادره حضوری و ظرف بیست روز پس از ابلاغ قابل تجدیدنظرخواهی در محاکم تجدیدنظر استان تهران می باشد.
رئیس شعبه ۲۵۳ دادگاه عمومی خانواده تهران ـ حجت نیا

رأی دادگاه تجدیدنظر استان

تجدیدنظرخواهی خانم ت.ج. به طرفیت آقای غ.ش. به دادنامه شماره ۹۱۰۹۹۷۰۲۰۲۳۰۱۴۶۴ مورخه ۱۱/۹/۹۱ صادره از شعبه ۲۵۳ دادگاه خانواده تهران مبنی بر صدور گواهی عدم امکان سازش که به موجب آن حکم به طلاق از نوع بائن صادر گردیده است و از این حیث مورد اعتراض تجدیدنظرخواه واقع شده است موجه تشخیص داده نمی شود، لهذا دادگاه با ملاحظه اوراق و محتویات پرونده و با عنایت به اینکه تجدیدنظرخواهی مطروحه با هیچ یک از بندهای ماده ۳۴۸ قانون آیین دادرسی مدنی مطابقت ندارد و اعتراض موجهی که موجبات نقض دادنامه مورد اعتراض را فراهم نماید ارایه نگردیده و از حیث رعایت اصول دادرسی و مبانی استدلال و استنباط دادنامه تجدیدنظرخواسته فاقد اشکال است، بنابراین با استناد به ماده ۳۵۸ قانون فوق الذکر ضمن رد تجدیدنظرخواهی، دادنامه مورد اعتراض را تأیید می نماید. این رأی دادگاه ظرف بیست روز پس از ابلاغ قابل فرجام خواهی در مرجع محترم دیوان عالی کشور می باشد.
مستشاران شعبه ۶۰ دادگاه تجدیدنظر استان تهران
نجفی رسا ـ نجم آبادی