عنوان: ابراء دین ناشی از مهریه

پیام: مهریه زوجه دینی است که بر ذمه زوج استقراریافته و با بخشش دین امکان رجوع برای دائن وجود ندارد و درهرصورت دینی بر ذمه زوج باقی نمی ماند.


مستندات: ماده 806 قانون مدنی

شماره دادنامه قطعی :
9209970221101807
تاریخ دادنامه قطعی :
1392/10/28
گروه رأی:
حقوقی

رأی دادگاه بدوی

در خصوص دعوی خانم و.و. فرزند ن. با وکالت خانم و آقا م.ح. و م.ت. به طرفیت آقای م.ز. فرزند الف. به خواسته مطالبه تعداد 90 سکه تمام بهار آزادی بابت قسمتی از مهریه مقوم به مبلغ000/000/51 و ریال و خسارات دادرسی: با عنایت به مجموع اوراق و محتویات پرونده به این شرح که خواهان به استناد سند نکاحیه خود مطالبه مهریه خود را نموده است و نظر به اینکه خوانده و وکیل ایشان با تقدیم سند عادی اعلام نموده اند که زوجه تمام مهریه خود را در حق زوج حلال نموده و زوج برائت ذمه حاصل نموده است و برفرض اینکه هبه هم باشد با توجه به ماده 806 قانون مدنی که عنوان نموده که دائن نمی تواند بعد از بخشیدن دین از آن رجوع نماید فلذا تقاضای ردّ خواسته خواهان را داریم و دادگاه نظر به دفاعیات موجه خوانده و وکیل ایشان و توجهاً به اینکه زوجه به امضاء سند ادعایی زوج اذعان نموده است و تنها ایشان و وکیلش مدعی شدند که نوشته آن ها از روی اکراه و اجبار بوده است و برفرض اینکه بخشش و هبه ای هم صورت گرفته باشد موکل می تواند از هبه رجوع نماید که ادعاهای ایشان ازنظر اجبار با توجه به محتویات پرونده نمی تواند در حدی باشد که موجب فقد رضا یا قصد خواهان باشد و از طرفی هم برفرضی هم که تهدیدی از سوی زوج باشد تهدید قانونی مبنی بر شکایت نمودن بوده است و این طور نبوده است که نتیجه تهدید هم در ید زوج باشد یعنی نتیجه شکایت در دست محاکم قضایی است فلذا حق شکایت از شخص یا اشخاص یک حق مسلم است که برای هر فردی مفروض است و صرف ادعای شکایت که یک حق قانونی است نمی تواند دلیل اجبار یا اکراه طرف مقابل باشد و از طرفی هم چون مهریه زوجه به صورت دین بوده است علاوه بر اینکه الفاظ به کار رفته در سند عادی حکایت از برائت ذمه زوج دارد مضافاً اینکه مهریه زوجه دینی بوده است که بر ذمه خوانده استقراریافته و با بخشش دین امکان رجوع برای دائن وجود ندارد و درهرصورت دینی بر ذمه خوانده باقی نمانده است فلذا دعوای خواهان را مردود و مستنداً به ماده 806 قانون مدنی و ماده 197 قانون آیین دادرسی مدنی حکم بر بطلان دعوی خواهان صادر و اعلام می نماید رأی صادره حضوری و ظرف بیست روز پس از ابلاغ قابل اعتراض درمحاکم تجدیدنظر استان تهران است.
رئیس شعبه 287 دادگاه عمومی حقوقی تهران ـ احمدی

 

رأی دادگاه تجدیدنظر استان

در خصوص تجدیدنظرخواهی خانم و.و. با وکالت آقای م.ت. به طرفیت آقای م.ز. نسبت به دادنامه شماره 1594 مورخ 5/9/92 اصداری از شعبه 280 دادگاه حقوقی (خانواده) تهران که به موجب آن در خصوص دعوی زوجه به خواسته مطالبه مهریه به لحاظ ابراء زوج حکم بر بطلان دعوی صادرشده است نظر به اینکه دادنامه تجدیدنظر خواسته مطابق دلایل موجود در پرونده و وفق مقررات قانونی صادر گردیده است و ایراد تجدیدنظرخواه در حدی نیست که موجب حصول علم به وجود اشتباه در حکم گردد لذا اعتراض نامبرده قابل انطباق با جهات مقرر در ماده 348 قانون آیین دادرسی مدنی مصوب 1379 نمی باشد درنتیجه دادگاه به استناد قسمت اخیر ماده 358 قانون مذکور ضمن ردّ اعتراض حکم تجدیدنظر خواسته را تأیید می نماید رأی صادره قطعی است.
رئیس شعبه 11 دادگاه تجدیدنظر استان تهران ـ مستشار دادگاه
فرهبد ـ علی محمدی