عنوان: اثر استفاده عملی از شناسنامه در دعوی ابطال آن

پیام: در صورتی که متقاضی دعوی ابطال شناسنامه (بعلت غیر واقعی بودن سن) سالها از شناسنامه خود استفاده کرده باشد، نمی تواند اکنون دعوی ابطال آن را بعلت غیر واقعی بودن سن مطرح نماید؛ چون او سالها از مزایای شناسنامه منتفع شده و استفاده از آن و عدم طرح این دعوی در سنوات قبل، مقرّ به صحت شناسنامه است.


مستندات: ماده 358 قانون آیین دادرسی دادگاه‌های عمومی و انقلاب در امور مدنی

شماره دادنامه قطعی :
9309970220101235
تاریخ دادنامه قطعی :
1393/09/17
گروه رأی:
حقوقی

رأی دادگاه بدوی

در خصوص دعوی آقای ر.ث. با وکالت آقای ج.ج. به طرفیت اداره ثبت احوال شهرستان ری به خواسته ابطال شناسنامه شماره … به لحاظ تاریخ تولد 28/9/1370 و الزام خوانده به صدور شناسنامه جدید با تاریخ تولد 14/10/1374، وکیل خواهان توضیح داده موکل اینجانب در تاریخ 14/10/1374 متولد شده و متأسفانه قبل از تولد برادری داشته که در تاریخ 28/9/1370 به دنیا آمده و پس از دو سال به علت بیماری فوت نموده و والدین مشارٌالیه به علت بی سوادی و بی اطلاعی از قوانین، شناسنامه برادر متوفی را برای موکل نگهداری می نمایند و شناسنامه فعلی متعلق به خواهان نیست. لذا صدور حکم به شرح خواسته مورد استدعا می باشد. دادگاه با عنایت به مراتب فوق و نظر به اینکه گواهان خواهان بالاتفاق ادعای وی را مورد تأیید قرار داده اند و خوانده نیز در لایحه تقدیمی دلیلی بر خلاف ادعای خواهان و بی اعتباری گواهی گواهان ابراز نداشته است، لذا دعوی خواهان به نظر دادگاه ثابت تشخیص و مستنداً به ماده4 قانون ثبت احوال و ماده 995 قانون مدنی، حکم به ابطال شناسنامه خواهان به لحاظ تاریخ تولد 28/9/1370 و الزام خوانده به صدور شناسنامه جدید تاریخ تولد14/10/1374 صادر و اعلام می نماید. رأی صادره حضوری ظرف بیست روز از تاریخ ابلاغ، قابل تجدیدنظرخواهی در دادگاه محترم تجدید نظر استان تهران می باشد.
رئیس شعبه 3 دادگاه عمومی حقوقی شهریار – ابراهیمی آزاد

 

رأی دادگاه تجدیدنظر استان

تجدیدنظرخواهی اداره ثبت احوال شهرستان ری به طرفیت آقای ر.ث. از دادنامه شماره 0716-93مورخ 30/5/93 شعبه 3 دادگاه حقوقی شهرستان شهریارکه بموجب آن حکم به ابطال شناسنامه تجدیدنظرخوانده به تاریخ 28/9/1370 و الزام تجدیدنظرخواه به صدور شناسنامه جدید بتاریخ تولد 14/10/74 صادر شده، مآلاً وارد و موجه است. زیرا تجدیدنظرخوانده تاکنون از کلیه مزایای شناسنامه فعلی استفاده نموده و دلایل ابرازی از سوی وی که عمدتاً استشهادیه شهادت شهود می باشد، مبنای صحیحی ندارد؛ بخصوص که یکی از شهود سابقه آشنائی خود با خانواده تجدید نظرخوانده را نیز اعلام نموده و اینکه اظهار نظر کارشناس رسمی پزشکی قانونی مبنی بر صدق ادعای وی، وجود ندارد و باتوجه به دفاعیات تجدیدنظرخواه، رأی صادره مواجه با اشکال و منقصت قانونی است. فلذا در جهت حفظ اعتبار اسناد سجلی و جلوگیری از تزلزل آن ها، مستنداً به ماده 358 قانون آیین دادرسی دادگاه های عمومی و انقلاب در امور مدنی، ضمن نقض دادنامه معترضٌ عنه، حکم بر بطلان دعوای خواهان بدوی صادر و اعلام می دارد. این رأی قطعی است.
مستشاران شعبه اول دادگاه تجدیدنظر استان تهران
صادقی – حسینی