عنوان: اصل تبرّعی بودن کارهای انجام شده توسط زوجه

پیام: زوجه برای مطالبه اجرت¬المثل کارهای ایام زندگی مشترک باید اثبات کند که کارهای انجام شده بدون قصد تبرع و یا با دستور زوج بوده است.

شماره دادنامه قطعی :
9109970221101121
تاریخ دادنامه قطعی :
1391/06/20
گروه رأی:
حقوقی

رأی دادگاه بدوی

در خصوص دادخواست (ف. ن. ن.) با وکالت (ف. گ. ص.) به طرفیت (م. م.) به خواسته مطالبه اجرت¬المثل 21سال زندگی با جلب نظر کارشناسی و به انضمام هزینۀ دادرسی و حق¬الوکاله وکیل با توجه به شرح دادخواست و با توجه به اینکه خواهان در جلسه رسیدگی حاضر شده دلیل موجهی جهت اثبات ادعای خود به دادگاه ارائه نداده است مبنی بر اینکه کارها به قصد عدم تبرع و یا به دستور زوج بوده است لذا دادگاه به استناد ماده 197 قانون آیین دادرسی مدنی و تبصره ماده 336 قانون مدنی و ماده 1257 قانون مدنی حکم به رد و بی¬حقی خواهان را صادر واعلام می¬نماید. رأی صادره حضوری و ظرف بیست روز پس از ابلاغ، قابل تجدید نظر در دادگاه¬های تجدید نظر استان تهران می¬باشد.
رئیس شعبۀ 259 دادگاه خانواده تهران – حسینی سعیداوی

رأی دادگاه تجدیدنظر استان

تجدید نظرخواهی خانم (ف. ن.) با وکالت خانم (ف. گ. ص.) به طرفیت آقای (م. م.) از دادنامه شماره 585- 27/4/91 شعبۀ 259 دادگاه عمومی حقوقی (خانواده) تهران که به موجب آن حکم به رد دعوای تجدیدنظر خواه به خواسته مطالبه       اجرت المثل ایام زندگی مشترک صادر شده است وارد      نمی¬باشد؛ زیرا نظر به اینکه دادنامه تجدیدنظر خواسته مطابق دلایل موجود در پرونده و وفق مقررات قانونی صادر گردیده است و ایراد تجدیدنظر خواه در حدی نیست که موجب حصول علم به وجود اشتباه در حکم گردد لذا اعتراض نامبرده قابل انطباق با جهات مقرر در ماده 348 قانون آیین دادرسی مدنی مصوب 1379 نمی¬باشد در نتیجه دادگاه به استناد قسمت اخیر ماده 358 قانون مذکور ضمن رد اعتراض حکم تجدیدنظر خواسته را تأیید می¬نماید. رأی صادره قطعی است.
رئیس شعبۀ 11 دادگاه تجدید نظر استان تهران –  مستشاردادگاه
 فرهبد –   علی محمدی