عنوان: اعتبار امر مختومه در دعوای تعدیل تقسیط مهریه

پیام: دعوای تعدیل تقسیط مهریه بدون سپری شدن مدت زمان قابل توجه از دادنامه قطعی تقسیط مهریه، در فرض عدم تغییر وضعیت دارایی زوج، مشمول اعتبار امر مختومه خواهد بود.


مستندات: ماده 84 قانون آیین دادرسی دادگاه‌های عمومی و انقلاب در امور مدنی

شماره دادنامه قطعی :
9209970222401237
تاریخ دادنامه قطعی :
1392/07/29
گروه رأی:
حقوقی

 

رأی دادگاه بدوی

در خصوص دعوی ع.ع. فرزند ع. طرفیت ف.ص. فرزند الف با وکالت آقای س.ف. به خواسته تقاضای صدور گواهی اعسار به تقسیط مهریه خوانده در پرونده کلاسه 423/92موضوع دادنامه 847/92 به میزان 20 سکه بدواً هر 2 ماه یک سکه با عنایت به محتویات پرونده و با توجه به اظهارات طرفین شهود تعرفه شده و تحقیقات محلی توسط پاسگاه لذا دادگاه مستنداً به مواد 10و11و20 قانون اعسار و وحدت ملاک مواد 277و652و1082 قانون مدنی اعسار به تقسیط مهریه و با توجه به ماده 3 نحوه اجرای محکومیت های مالی و تبصره ذیل ماده 19 قانون آیین نامه اجرای موضوع ماده 6 نحوه محکومیت های مالی خواسته خواهان را وارد تشخیص و حکم به اعسار به تقسیط مهریه صادر و اعلام می نماید که خواهان باید بدواً 15 سکه تمام بهار آزادی به خوانده دعوی پرداخت نماید و در هر 3 ماه یک سکه در حق خوانده پرداخت نماید. رأی صادره حضوری بوده و ظرف بیست روز از تاریخ ابلاغ قابل تجدید نظر در استان تهران می باشد.
رییس شعبه 2 دادگاه عمومی خانواده اسلامشهر –  شریفی

 

رأی دادگاه تجدیدنظر استان

در خصوص تجدید نظر خواهی آقای ع.ع. به طرفیت خانم ف.ص. نسبت به دادنامه شماره 01252 مورخه 18/6/92 شعبه محترم دوم دادگاه عمومی اسلامشهر در پرونده کلاسه 01219 مبنی بر صدور حکم کاهش میزان پیش قسط و اقساط ماهیانه محکومٌ به مهریه وارد است زیرا با توجه به محتویات پرونده اولاً تجدید نظر خواه قبلاً بر اساس دادخواست اعسار و تقسیط محکوم ٌبه مهریه را تقدیم دادگاه نموده و دادگاه بر اساس رأی قطعی شماره 0847 مورخه 28/5/92 شعبه 24 دادگاه تجدیدنظر حکم مقتضی اصدار نموده است و محکوم به تقسیط شده است ثانیاً تجدیدنظر خواه بلافاصله پس از صدور رأی قطعی مذکور در مورخه 9/6/92 مبادرت به تقدیم دادخواست کاهش میزان پیش قسط و اقساط ماهیانه را نموده است بدون اینکه در این فاصله کم حادثه جدیدی اتفاق افتاده باشد و یا دلیل جدیدی حادث شده باشد به عبارت دیگر خواهان کاهش اقساط به نحوی همان مطالبی را که در پرونده سابق بیان داشته است مجدداً تکرار نموده لذا این دادگاه موضوع را مشمول اعتبار امر مختومه داشته [دانسته] و صدور حکم جدید را منطبق با مقررات مربوطه نمی داند و به استناد ماده 358 قانون آیین دادرسی مدنی رأی صادره دادگاه بدوی را نقض کرده و به استناد بند ششم از ماده 84 قانون آیین دادرسی مدنی قرار رد دعوی خواهان اعسار مجدد در کاهش میزان پیش قسط و اقساط ماهیانه را صادر می نماید. رأی صادره قطعی است.
رییس شعبه 24 دادگاه تجدیدنظر استان تهران ـ مستشار دادگاه
مرادی هرندی ـ روحانی