عنوان: اعتبار امر مختومه در دعوی الزام به تمکین

پیام: دعوی الزام به تمکین مشمول قاعده اعتبار امر مختومه نیست و صرف نظر از قطعیت یا عدم قطعیت دادنامه صادره، مجدداً قابل طرح است.

شماره دادنامه قطعی :
9309970221100654
تاریخ دادنامه قطعی :
1393/04/22
گروه رأی:
حقوقی

رأی دادگاه بدوی

در خصوص دادخواست آقای ر.د. به طرفیت خانم ف.ن. مبنی بر الزام به تمکین ملاحظه می شود خواهان قبلاً همین خواسته را طی دادخواست تقدیمی خود مطرح کرده که منجر به صدور دادنامه شماره 910977-11/10/91 شده که خواسته وی مردود و حکم بر برحقی وی صادر گردیده است و خواهان قبل از اینکه حکم صادره قطعیت پیدا کند اقدام به طرح دعوی مجدد به همان خواسته نموده است که صرف نظر از اعتبار امر مختومه خواسته برابر مقررات مطرح نشده است لذا مستند به ماده 2 قانون آیین دادرسی مدنی قرار ردّ دعوی صادر می گردد در صورت لزوم خواهان می تواند به رأی قبلی اعتراض نماید. رأی صادره ظرف 20 روز پس از ابلاغ نزد محاکم محترم تجدیدنظر استان تهران قابل اعتراض است.
رییس شعبه 2 دادگاه عمومی خانواده بخش کهریزک ـ رحمانی

 

رأی دادگاه تجدیدنظر استان

تجدیدنظرخواهی آقای ر.د. به طرفیت خانم ف.ن. از دادنامه شماره 1035 – 4/10/92 صادرشده از که به موجب آن در خصوص دعوی تجدیدنظرخواه به خواسته صدور حکم تمکین قرار ردّ دعوی صادر گردیده است نظر به اینکه دعوی تمکین نمی تواند مصداق امر مختومه باشد زیرا یک موضوع است که می تواند یک امر جدید و حادثه جدید باشد و صدور حکم ردّ دعوی قبلی نمی تواند موجب ردّ دعوی جدید تجدیدنظرخواه به خواسته صدور حکم تمکین باشد صرف نظر از عدم استعلام از قطعیت و یا عدم قطعیت دادنامه استنادی دادگاه محترم بدوی می بایست دعوی جدید را مورد رسیدگی ماهوی و مبادرت به صدور رأی نماید بنابراین دادگاه اعتراض را وارد دانسته مستنداً به ماده 353 قانون آیین دادرسی دادگاه های عمومی و انقلاب در امور مدنی با نقض قرار معترض عنه پرونده جهت ادامه رسیدگی به دادگاه بدوی اعاده می شود این رأی قطعی است.
رییس شعبه 11 دادگاه تجدیدنظر استان تهران ـ مستشار دادگاه
فرهبد ـ علی محمدی