عنوان: حضانت طفلی که به بلوغ رسیده است

پیام: بعد از اینکه طفل به سن بلوغ رسید از تحت حضانت والدین خارج و می تواند به انتخاب خود نزد هر یک از والدین زندگی کند بنابراین دعوای حضانت چنین فرزندی قابل استماع نیست.

شماره دادنامه قطعی :
9109970223002147
تاریخ دادنامه قطعی :
1391/11/18
گروه رأی:
حقوقی

رأی دادگاه بدوی

درخصوص دعوی آقای ح.م. به طرفیت خانم س.ش. با وکالت خانم م.ب. و آقای م.الف. به خواسته واگذاری حضانت دخترش به نام ف. با توجه به اینکه حسب تحقیقات انجام شده من جمله نظریه متخصص مشاوره و روانشناسی مصلحت طفل مشترک ایجاب می نماید که حضانت وی همچنان با مادرش باشد. لذا مستنداً به تبصره ماده 1169 قانون مدنی و ماده 197 قانون آیین دادرسی مدنی حکم به رد دعوی خواهان صادر و اعلام می گردد. رأی صادره ظرف بیست روز پس از ابلاغ قابل تجدیدنظرخواهی در محاکم تجدیدنظر استان تهران می باشد.
رئیس شعبه 238 دادگاه عمومی خانواده تهران – کلیوند

رأی دادگاه تجدیدنظر استان

درخصوص تجدیدنظرخواهی آقای ح.م. به طرفیت خانم س.ش. نسبت به دادنامه شماره 1211 مورخ 24/8/91 صادره از شعبه 238 دادگاه عمومی تهران که به موجب آن دعوی تجدیدنظرخواه به خواسته واگذاری حضانت فرزند مشترک به وی محکوم به رد اعلام شده است نظر به اینکه فرزند مذکور به نام ف.م. در حال حاضر به سن بلوغ رسیده و از مدار حضانت ابوین خود خارج گردیده و در مورد اینکه با کدام یک از والدین خود زندگی کند مختار است و لذا دعوی تجدیدنظر خواه قابل استماع نمی باشد به همین سبب با استناد به ماده 358 قانون آیین دادرسی مدنی دادنامه تجدیدنظرخواسته نقض و با استناد به ماده 2 قانون یاد شده قرار رد دعوا صادر می گردد. این رأی قطعی است.
رئیس شعبه 30 دادگاه تجدیدنظر استان تهران – مستشار دادگاه
 بیگدلی – آل حبیب