پیام: در صورت فوت راننده مقصر در حوادث رانندگی، دعوای مطالبه دیه از طرف ثالث باید به طرفیت وراث راننده (متوفی) و نه شرکت بیمه طرح شود. زیرا شرکت بیمه قائم مقام مقصر در پرداخت خسارت جانی و مالی به شرط اثبات ادعا بر علیه بیمه گذار می‌باشد و مستقیماً قراردادی با شخص ثالث ندارد.

رأی دادگاه بدوی

در خصوص دعوی خانم م. ج.ه. با وکالت خانم ط. ع. به طرفیّت شرکت بیمه م. به مطالبه 1- خسارت وارده بر بکارت بر اثر حادثه رانندگی (دیه پارگی پرده بکارت) مقوّم به 51/000/000 ریال 2- خسارات دادرسی، با توجّه به محتویات پرونده، مدافعات خوانده، نظریه پزشک قانونی مبنی بر اینکه ازاله بکارت ارتباطی به حادثه مورد ادّعا (‌تصادف مورّخ 31 / 5 / 1392) ندارد و اینکه دلیلی بر ارتباط آن با تصادف ارایه نگردیده و موجود نیست، با استعانت از اصول کلی برائت و عدم اشتغال ذمّه، حکم به بی‌حقی خواهان صادر می‌گردد. رأی صادره قابل تجدیدنظرخواهی در محاکم محترم تجدیدنظر استان تهران می‌باشد.
رئیس شعبه 214 دادگاه عمومی تهران – سیّد هادی تیموری

رأی دادگاه تجدیدنظر استان

خانم م. ج.ه. به طرفیت ش.ب.م. با وکالت خانم پ. (ط.) ع. نسبت به دادنامه شماره 0034-1394/1/18 صادره از شعبه 214 دادگاه عمومی حقوقی تهران مبنی بر صدور حکم به رد دعوی مطالبه دیه ازاله شدن بکارت در حادثه رانندگی تقدیم نموده است، توجهاً به اینکه مشارالیها مدعی شده است در حادثه رانندگی که منتهی به فوت پدرش (راننده) شده است و در آن حادثه بکارت موکله زائل گردیده است علی هذا اقامه دعوی می‌بایست به طرفیت ورثه متوفی صورت می‌گرفت (ورثه راننده متوفی) و اقامه دعوی بدون این اقدام قابلیت استماع ندارد؛ چرا که شرکت بیمه قائم مقام مقصر در پرداخت خسارت جانی و مالی به شرط اثبات ادعا بر علیه بیمه گذار می‌باشد و مستقیماً قراردادی با شخص ثالث ندارد علیهذا ضمن نقض دادنامه یاد شده به استناد ماده 358 و 2 از قانون آیین دادرسی مدنی تأیید قرار عدم استماع دعوی صادر و اعلام می‌گردد. رأی صادره قطعی است.
رئیس و مستشار شعبه 4 دادگاه تجدیدنظر استان تهران
هدایت اله جوادی – بهزاد سعادت زاده