پیام: در شرکت های تعاونی، هیأت مدیره وظایف خود را به صورت جمعی انجام می دهد و هیچیک از اعضای هیأت مدیره حق ندارد از اختیارات هیأت، منفرداً استفاده کند، بنابراین انعقاد قرارداد بدون لحاظ این موضوع، فاقد اثر قانونی است.

رأی دادگاه بدوی

درخصوص دادخواست پیوستی دائر به تنظیم سندرسمی وپرداخت وام دریافتی وفک رهن واخذ صورتمجلس تفکیکی مقوم به مبلغ -/51000000 ریال توام با هزینه دادرسی نسبت به یک واحد آپارتمان از پلاک ثبتی ….. ودادخواست وارد ثالث ارائه شده ازناحیه ذ.الف. ص.ش. به طرفیت خواندگان دائر به بی اعتباری و رد خواسته اصلی با این توضیح که خواهان اصلی عنوان داشته آپارتمان مورد اشاره را از طریق نماینده شرکت ع. ح.پ. باستناد قرارداد 601-1384/5/1 پیش خرید نموده وخواستار رسیدگی میباشد نظربه اینکه مبنای قرارداد فوق صورتجلسه مجمع عمومی مورخه 1373/12/24 میباشد که طبق دادنامه صادره ازشعبه215 محاکم حقوقی بشماره 900556-1390/6/29 و900662-1390/8/3 بی اعتباری آن اعلام گشته و دادنامه طبق گواهی دفتر آن شعبه قطعیت یافته و از طرفی برفرض نمایندگی مشارالیه ازناحیه شرکت تعاونی مسکن خ. اقدام وی با امضاء دونفر از اعضای هیات مدیره اعتبار دارد وباستناد بند 11 ماده 40 اساسنامه صاحبان امضاء به غیر ازمدیرعامل یک یا دونفر از اعضای هیات مدیره میباشند وگذشته ازآن مطابق اساسنامه ومواد 48 قانون شرکتهای تعاونی و37 قانون بخش تعاون جمهوری اسلامی وظایف اعضای هیات مدیره قائم به شخص می باشد که لازم است به صورت جمعی انجام پذیرد وماده 83 قانون شرکتهای تعاونی انجام معامله با غیرعضو را ممنوع اعلام داشته صرف نظر از اینکه نمایندگی نامبرده ازشرکت درزمان تنظیم قرارداد با مدافعات شرکت تعاونی مورد تامل است بنابراین ضمن وارد دانستن خواسته وارد ثالث باستناد مواد 2-197 ق.آ.د.م وماده 1257 ق.م حکم به بطلان خواسته صادرمیگردد. رای صادره ظرف 20 روز پس ازابلاغ قابل اعتراض درمحاکم تجدیدنظراستان تهران است.
رئیس شعبه220 دادگاه حقوقی تهران – خرمی زاده

رأی دادگاه تجدیدنظر استان

تجدیدنظرخواهی س.ف. ح. با وکالت آقایان م. ب. و م. الف.ت. بطرفیت تجدیدنظرخواندگان: 1-شرکت تعاونی مسکن خ. با وکالت آقای ب. ف.ن. و خانم م. ف.ن. 2-بانک ت. 3-آقای ع. ح.پ. 4- ع. ن. 5- ذ.الف. ص. با وکالت آقای م.ت. غ.ف. نسبت به دادنامه شماره 506 و 505 مورخ 1393/07/30 صادره از شعبه 220 دادگاه عمومی حقوقی تهران که به موجب آن حکم به بطلان دعوی اصلی درخصوص تقاضای الزام به تنظیم سند رسمی یک واحد آپارتمان از پلاک ثبتی … و فک رهن و اخذ صورت مجلس تفکیکی و وارد دانستن خواسته خواهان ثالث صادر شده است. دادگاه تجدیدنظر با عنایت به مجموع اوراق و محتویات پرونده و مفاد لوایح تقدیمی طرفین و اظهارات آنان و توجهاً به مفاد اساسنامه شرکت تعاونی مسکن خ. و مواد 48 و 37 قانون شرکتهای تعاونی و قانون بخش تعاون، تجدیدنظرخواهی وارد و موجه نمی باشد. زیرا جهات تجدیدنظرخواهی با هیچ یک از موارد منصوص در ماده 348 قانون آیین دادرسی مدنی منطبق نمی باشد و رسیدگی شکلی دادگاه بدوی با رعایت اصول و قواعد دادرسی و لحاظ مقررات حاکم بر موضوع می باشد؛ لذا با رد درخواست تجدیدنظرخواهی مطروحه مستنداً به ماده 358 قانون آیین دادرسی مدنی دادنامه تجدیدنظرخواسته را عیناً تأیید و استوار می نماید. این رأی قطعی است.
مستشاران شعبه 3 دادگاه تجدیدنظر استان تهران
سمیعی – سلیمان حیدری حویق