عنوان: دعوای تغییر نام کوچک به‌دلیل اشتهار به دو نام

پیام: چنانچه نام مندرج در سند سجلی خواهان از نام های متداول و متناسب با جنس شخص باشد و جزء نام هایی که موجب هتک حیثیت به مقدسات اسلامی گردد محسوب نشود، صرف اشتهار افراد به نام دیگر موجبی برای تغییر نام ایشان نیست.


مستندات: ماده 20 قانون ثبت‌احوال

شماره دادنامه قطعی :
9309970220100106
تاریخ دادنامه قطعی :
1393/02/02
گروه رأی:
حقوقی

رأی دادگاه بدوی

در خصوص دادخواست خواهان ن.خ. به طرفیت خوانده اداره ثبت احوال شهرستان تهران به خواسته تغییر نام از ن. به ع. در سند سجلی شماره 9417 دادگاه از توجه به اظهارات طرفین و اینکه خواهان جهت اثبات ادعای خود به استشهادیه ای استناد نموده و هرچند نام کوچک خواهان از اسامی معروف و متداول در جامعه و برگرفته از فرهنگ اصیل اسلامی می باشد ولی حق درخواست تغییر نام از حقوق مدنی است که بر اساس حکم صریح ماده 958 قانون مدنی هر انسانی از حقوق مدنی متمتع خواهد بود و داشتن نام مناسب و مورد علاقه و حق تعیین آن یکی از همین حقوق می باشد که خواهان اهلیت اعمال این حق را دارا می باشد لذا دادگاه با توجه به مراتب دعوی خواهان را ثابت و موجه تشخیص حکم به الزام اداره خوانده به تغییر نام نامبرده از ن. به ع. در سند سجلی شماره 9417 را صادر و اعلام می دارد رأی صادره حضوری بوده ظرف بیست روز از تاریخ ابلاغ قابل اعتراض در دادگاه تجدیدنظر استان تهران می باشد.
رئیس شعبه 29 دادگاه عمومی حقوقی تهران ـ امرائی فرد

 

رأی دادگاه تجدیدنظر استان

تجدیدنظرخواهی اداره ثبت احوال منطقه . . . تهران به طرفیت خانم ن.خ. از دادنامه شماره 920001135 مورخ 13/11/92 صادره از شعبه 29 دادگاه عمومی تهران که به موجب آن حکم به الزام اداره تجدیدنظرخواه به تغییر نام تجدیدنظر خوانده از ن. به ع. در سند سجلی شماره 9418 صادر گردیده وارد و موجه است بدین لحاظ که نام مندرج در سند سجلی تجدیدنظر خوانده از نام های متداول و متناسب با جنس اناث بوده و جزء نام های که موجب هتک حیثیت به مقدسات اسلامی گردد محسوب نمی شود و صرف اشتهار افراد موجبی برای تغییر نام و ابطال سند رسمی نبوده و رأی صادره برخلاف مفهوم و مدلول ماده 20 قانون ثبت احوال می باشد بنابراین تجدیدنظرخواهی را موجه تشخیص و با استناد به ماده 358 از قانون آیین دادرسی در امور مدنی ضمن نقض دادنامه تجدیدنظر خواسته حکم به بطلان دعوی خواهان صادر می نماید این رأی قطعی است.
مستشاران شعبه 1 دادگاه تجدیدنظر استان تهران
صادقی ـ توکلی