عنوان: دعوای ملاقات فرزند بالغ

پیام: دختری که به سن بلوغ رسیده است، می تواند مستقلاً تصمیم بگیرد که با چه کسی زندگی کند بنابراین دعوای ملاقات فرزند مشترک، محکوم به رد است.

رأی دادگاه بدوی

در خصوص دعوی آقای ف.ب. فرزند محمود به طرفیت همسرش خانم ل.خ. فرزند م. به خواسته ملاقات فرزند مشترک دختر به نام ن.ب. متولد اول شهریور ماه یکهزار و سیصد و هشتاد و چهار، هشت ساله دادگاه رابطه والدین بودن طرفین پرونده را با طفل یادشده احراز نموده و از اینکه ملاقات فرزند برای هریک از طرفین پرونده حقی است مسلم و برای حفظ احساسات و عواطف و ابراز علاقه از سوی هریک از والدین نسبت به فرزند خود امری ضروری می باشد زیرا در صورت عدم ملاقات و عدم ابراز محبت حقوق و تکالیف شرعی و قانونی طرفین مخدوش و ای بسا موجب ناراحتی و مشکلات می گردد علی هذا دادگاه دعوی خواهان را موجه و قانونی دانسته و به استناد ماده 1174 قانون مدنی حکم به ملاقات طفل مشترک یادشده را در هفته به مدت8 ساعت در روز جمعه از ساعت 8 صبح لغایت ساعت 17 همان روز صادر می نماید. پس از مدت مذکور مجدداً فرزند را تحویل مادر نماید رأی صادره حضوری است ظرف 20 روز پس از ابلاغ قابل تجدیدنظرخواهی در دادگاه تجدیدنظر استان تهران می باشد.
رئیس شعبه 262 دادگاه عمومی خانواده  تهران – پاداش اصل

 

رأی دادگاه تجدیدنظر استان

تجدیدنظرخواهی خانم ل.خ. به طرفیت آقای ف.ب. نسبت به رأی موضوع دادنامه شماره 341- 10/3/93 صادره از شعبه 262 دادگاه عمومی خانواده تهران که بر اجازه ملاقات پدر با فرزند مشترک بنام ن. متولد 1/6/84 اشعار دارد مآلاً به نظر وارد است زیرا فرزند مشترک به سن بلوغ شرعی رسیده است و دادگاه در خصوص حضانت وی با تکلیفی مواجه نمی باشد و فرزند مشترک می تواند به اختیار خود با والدین خود ملاقات نماید لذا ضمن نقض دادنامه بدوی حکم به ردّ دعوی خواهان بدوی صادر و اعلام می دارد این رأی قطعی است.
رئیس شعبه 47 دادگاه تجدیدنظر استان تهران ـ مستشار دادگاه
معنوی ـ مدنی کرمانی