عنوان: زندگی در منزل مشترک اماره تمکین

پیام: زندگی در منزل مشترک اماره ای بر تمکین زوجه از زوج است و صدور رأی تمکین منوط به اثبات و ارائه دلیل مبنی بر عدم تمکین است.

شماره دادنامه قطعی :
9109970224001867
تاریخ دادنامه قطعی :
1391/11/21
گروه رأی:
حقوقی

رأی دادگاه بدوی

درخصوص دعوی آقای ع.ح. به طرفیت خانم م.الف. به خواسته تمکین صرف نظر از صحت و سقم ادعای خواهان با توجه به اینکه نامبرده در جلسه دادرسی صریحاً اقرار نموده است که با خوانده در یک منزل زندگی می کنند و خواهان دلیلی خاص که عدم تمکین ایشان را برای دادگاه احراز نماید ارائه نداده است و نیز با عنایت به اینکه زندگی زوجین در یک منزل اماره ای است بر تمکین لذا دعوی وارد تشخیص داده نمی شود و به استناد ماده 1257 قانون مدنی حکم بر بطلان دعوی صادر و اعلام می گردد رأی صادره حضوری و ظرف مدت بیست روز از تاریخ ابلاغ قابل اعتراض در دادگاه تجدیدنظر استان تهران است.
دادرس شعبه 275 دادگاه عمومی خانواده تهران – کرمی

رأی دادگاه تجدیدنظر استان

درخصوص دادخواست تجدیدنظرخواهی ع.ح. به طرفیت م.الف. نسبت به دادنامه شماره 01355 مورخ 28/8/91 در پرونده کلاسه 01111 صادره از شعبه 275 دادگاه عمومی حقوقی تهران که به موجب آن حکم بر بطلان دعوی به خواسته تمکین صادر گردید تجدیدنظرخواه بیان داشته که [تجدیدنظرخوانده] بدون اجازه اقدام به ترک منزل می نماید نظر به مراتب مندرج در پرونده و علی الخصوص صورت جلسه 27/8/91 و ملاحظه لایحه تجدیدنظرخواه گویای آن است که زوجین باهم زندگی می نمایند. لذا اقتضاء زندگی مشترک با هم بودن در یک سقف تمکین خاص می باشد و غلبه ظهور بر اصل به لحاظ تقدیم اماره به اصول لذا اعتراض تجدیدنظرخواهی وارد نمی باشد زیرا دادنامه تجدیدنظرخواسته بر اساس محتویات پرونده و دلائل و مدارک ابرازی صحیحاً و مطابق مقررات قانونی خالی از هر گونه اشکال صادر شده و تجدیدنظرخواه در این مرحله از رسیدگی دلیل یا مدرک قانع کننده و محکمه پسندی که موجب نقض و بی اعتباری دادنامه معترضٌ عنه را ایجاب نماید ابراز ننموده و لایحه اعتراضیه متضمن جهت موجه نیست و تجدیدنظرخواهی با هیچ یک از شقوق ماده 348 قانون آیین دادرسی مدنی مطابقت ندارد؛ لذا دادگاه ادعای تجدیدنظرخواه را وارد و محمول بر صحت تشخیص نداده دادنامه مورد اعتراض را منطبق با مقررات و اصول دادرسی می داند. مستنداً به ماده 358 قانون آیین دادرسی مدنی ضمن رد دادخواست تجدیدنظرخواهی دادنامه تجدیدنظرخواسته را عیناً تأیید می نماید. این رأی قطعی است.
رئیس شعبه 40 دادگاه تجدیدنظر استان تهران – مستشار دادگاه
 خالقی- نجفی سواد رودباری