عنوان: شرایط تحقق اجرت‌المثل زن نسبت به کارهای ایام زندگی مشترک

پیام: مطابق عرف حاکم بر خانواده های ایرانی، زن تبرعاً امور خانه داری از قبیل شوهرداری و نگه داری بچه و غیره را انجام می دهد و مستحق اجرت المثل نیست.


مستندات: ماده 336 قانون مدنی

شماره دادنامه قطعی :
9109970220201878
تاریخ دادنامه قطعی :
1391/10/11
گروه رأی:
حقوقی

رأی دادگاه بدوی

دعوی خانم م.ن. به طرفیت همسرش آقای م.د. با وکالت خانم م.ع. مبنی بر مطالبه اجرت المثل ایام زندگی مشترک وارد نیست؛ زیرا مطابق تبصره الحاقی به ماده 336 قانون مدنی از جمله شرایط مطالبه اجرت المثل این است که زوجه به قصد دریافت دستمزد و با دستور شوهر امور خانه را انجام دهد، درحالی که مطابق عرف حاکم بر خانواده های ایرانی، اساساً زن تبرعاً امورخانه داری از قبیل شوهرداری و نگه داری بچه و غیره را انجام می دهد و هیچ گاه قصد او دریافت دستمزد نبوده و گرنه در طول زندگی مشترک آن را مطالبه می نموده و زوجه دلیلی بر اثبات خلاف آن من جمله، اثبات دستور زوج به انجام امور ارائه ننموده است. بنا به مراتب فوق، دعوی خواهان واردنبوده و به استناد ماده 197 قانون آیین دادرسی مدنی و مفهوم مخالف تبصره الحاقی به ماده 336 قانون مدنی، حکم به رد ادعای وی صادر می گردد. این رأی حضوری و ظرف بیست روز پس از ابلاغ قابل تجدیدنظرخواهی در محاکم تجدیدنظر استان تهران می باشد.
رئیس شعبه 238 دادگاه عمومی خانواده تهران ـ کلی وند

رأی دادگاه تجدیدنظر استان

تجدیدنظرخواهی خانم م.ن. از دادنامه 91/824 مورخ 14/6/91 شعبه محترم 238 دادگاه خانواده تهران که به موجب آن در خصوص دعوی مطروحه مشارٌالیها به طرفیت آقای م.د. به خواسته مطالبه اجرت المثل در پرونده کلاسه 91/61 حکم به رد دعوی تصدیر گردیده وارد نمی باشد. زیرا رأی بر اساس قواعد جاری و تشریفات ساری اصدار یافته و ایرادی از حیث ماهوی یا شکلی به آن وارد نیست و استدلال محکمه محترم بدوی و نیز استناد آن صحیح است و تجدیدنظرخواه دلیل یا دلایلی که موجبات نقض یا بی اعتباری دادنامه را فراهم نماید ارائه ننموده است. بنا به مراتب، دادگاه در استناد به قسمت اخیر ماده 358 قانون آیین دادرسی دادگاه های عمومی و انقلاب مصوب 21/1/1379 در امور مدنی، ضمن رد اعتراض معترض، دادنامه معترضٌ عنه را عیناً تأیید می نماید. رأی دادگاه به موجب ماده 365 همین قانون قطعی است.
رئیس شعبه 2 دادگاه تجدیدنظر استان تهران ـ مستشاران دادگاه
حسینی ـ ارژنگی ـ مؤتمن