عنوان: شرط تجویز ازدواج مجدد

پیام: صرف صدور حکم عدم تمکین زوجه، مجوز ازدواج مجدد زوج نیست بلکه علاوه بر آن باید زمینه تمکین فراهم باشد و زوجه تمکین نکند.


مستندات: ماده 16 قانون حمایت خانواده مصوب سال 1353

شماره دادنامه قطعی :
9309970223001256
تاریخ دادنامه قطعی :
1393/08/04
گروه رأی:
حقوقی

رأی دادگاه بدوی

آقای م.ط. دادخواستی به‬طرفیت خانم ر.ل. با وکالت خانم ف.م. به خواسته ازدواج مجدد به جهت خودداری زوجه از تمکین و ایفای وظایف زوجیت تقدیم نموده و جهت اثبات ادعا به دادنامه قطعی شماره 247-31/2/93 استناد کرده است وکیل زوجه آمادگی موکله را جهت تمکین اعلام و در نهایت درخواست تهیه مقدمات تمکین جهت امکان اجرای حکم تمکین را نموده اند لیکن محتویات پرونده اجرایی تمکین برابر گزارش واصله از سوی واحد مددکاری دلالت بر عدم تهیه مقدمات تمکین به نحو مطلوب و متعارف از سوی زوج دارد لذا دادگاه با توجه به عدم تحقق موارد مندرج در ماده 16 قانون حمایت خانواده مصوب سال 1353 دعوی را مقرون به صحت تلقی ننموده و مستنداً به ماده و ماده 1257 قانون مدنی حکم به رد دعوی خواهان صادر می نماید. رأی صادره ظرف 20 روز از تاریخ ابلاغ قابل تجدیدنظرخواهی در محاکم تجدیدنظر استان تهران است.
دادرس شعبه 267 دادگاه عمومی خانواده تهران – صادقی

 

رأی دادگاه تجدیدنظر استان

در خصوص تجدیدنظرخواهی آقای م.ط. به‬طرفیت خانم ر.ل. نسبت به دادنامه شماره 842-16/6/93 صادره از شعبه 267 دادگاه خانواده تهران که به موجب آن به‬لحاظ اعلام آمادگی زوجه برای تمکین از شوهرش به شرط فراهم شدن زمینه تمکین از سوی وی و عدم احراز نشوز زوجه و در نهایت عدم انطباق درخواست زوج با بند سه ماده 16 قانون حمایت خانواده سابق حکم بر رد دعوی وی به خواسته اجازه ازدواج مجدد صادر گردیده است با توجه به مندرجات پرونده و لایحه اعتراضی و توضیحات طرفین و مستندات رأی و استدلال دادگاه دادنامه تجدیدنظرخواسته مطابق قانون و دلائل موجود در پرونده صادر شده و مخالفتی نیز با موازین شرعی ندارد لذا با استناد به ماده 358 قانون آیین دادرسی مدنی ضمن رد تجدیدنظرخواهی دادنامه مذکور تأیید می شود این رأی قطعی است.
رئیس شعبه 30 دادگاه تجدیدنظر استان تهران – مستشار دادگاه
بیگدلی –موسوی