عنوان: شرط پرداخت نفقه

پیام: شرط پرداخت نفقه به زوجه، عقد نکاح است و نه زندگی مشترک، یعنی چنانچه زوجین زندگی مشترک را آغاز ننموده باشند باز هم زوج مکلف به پرداخت نفقه است.


مستندات: ماده 1106 قانون مدنی

شماره دادنامه قطعی :
9309970224501123
تاریخ دادنامه قطعی :
1393/08/10
گروه رأی:
حقوقی

رأی دادگاه بدوی

در خصوص دادخواست خانم ز.ذ. با وکالت خانم ز. به طرفیت الف.ک. فرزند الف. به خواسته الزام خوانده به عنوان زوج به پرداخت ماهیانه 000/000/2 ریال از تاریخ 10/8/92 تا تاریخ صدور حکم توضیحاً که خواهان به استناد فتوکپی مصدق سند عقد نکاح حکایت از رابطه و علقه زوجیت بین خواهان و خوانده دارد تقاضای نفقه کرده و در درخواست خود عنوان کرده است خوانده همسر شرعی و قانونی بنده است از تاریخ انعقاد عقد خوانده هیچ گونه نفقه ای به همسرش پرداخت نکرده است در جلسه دادرسی اضافه کرده است علی رغم آمادگی موکل برای عروسی زوج از تشکیل زندگی مشترک استنکاف می ورزد تقاضای محکومیت زوج به پرداخت نفقه و خسارات را دارم و خوانده در مقام دفاع حاضر نشده و لایحه ای ارسال نکرده است دادگاه با عنایت به خواسته خواهان و این که از طرف زوج دلیلی به نشوز زوجه اعلام و ارائه نشده است و نفقه زوجه جزء وظایف قانونی و شرعی زوج می باشد و دفاع موثری از طرف خوانده که موجب رد دعوی خواهان شود به‬عمل نیامده است و ادعای خواهان از هرگونه ایرادی مصون مانده و دعوی مشارالیها به‬نظر دادگاه ثابت به استناد ماده 1106 قانون مدنی و ماده 515 قانون آئین دادرسی مدنی حکم به محکومیت زوج به پرداخت نفقه از تاریخ 10/8/92 تا 4/4/93 ماهیانه 000/000/2 2ریال بابت اصل خواسته بابت اصل خواسته و مبلغ 000/250 بابت خسارت و هزینه دادرسی و حق الوکاله طبق تعرفه در حق خواهان صادر و اعلام می نماید رأی صادره غیابی ظرف مدت بیست روز پس از ابلاغ قابل واخواهی در این دادگاه سپس ظرف بیست روز قابل تجدیدنظرخواهی در محاکم تجدیدنظر استان تهران می باشد.
رئیس شعبه 4 دادگاه عمومی خانواده اسلامشهر – خادمی ممان

حکم دادگاه
در خصوص واخواهی آقای الف.ک. از رأی شماره 672 که طی آن به پرداخت نفقه محکوم شده است نظربه اینکه حسب اظهارات طرفین و پرونده مطروحه از 1/2/93 زوجین اختلاف کرده اند و حق حبس از تاریخ تشکیل پرونده اعمال شده است و نسبت به ایام قبلی حق حبس اعمال نشده است فلذا رأی صادره در قسمت مربوط به محکومیت از تاریخ 10/8/92 تا 1/2/93 نقض و نسبت به بقیه ایام تا تاریخ 4/4/93 تأیید می گردد نسبت به ایام قبلی حکم به بی‬حقی خواهان صادر می گردد. رأی صادره حضوری ظرف بیست روز پس از ابلاغ قابل تجدیدنظرخواهی است.
رئیس شعبه 4 دادگاه عمومی خانواده اسلامشهر – خادمی ممان

رأی دادگاه تجدیدنظر استان

تجدیدنظرخواهی خانم ز.ذ. با وکالت ز.ز. به‬طرفیت آقای الف.ک. از دادنامه شماره 1276 مورخه 9/6/93 شعبه محترم چهارم دادگاه عمومی حقوقی اسلامشهر که به موجب آن حکم به پرداخت نفقه از تاریخ 1/2/93 لغایت 4/4/93 و حکم به رد دعوی تجدیدنظرخواه به خواسته مطالبه نفقه معوقه از تاریخ 1/8/92 لغایت 1/2/93 که حق حبس استفاده نشده با توجه به اینکه وکیل زوجه اعلام داشته زوجه ازحق حبس برخوردار نمی باشد و مضافاً حسب اعلام تجدیدنظرخواه زوجین با هم در منزل پدر زوجه زندگی مشترک داشته‬اند صادر گردیده وارد نمی باشد. زیرا رأی براساس مـقررات و موازین قانونی صادر شده و ایرادی از حیث ماهوی یا شکلی به آن وارد نیست و استدلال محکمه محترم بدوی و نیز مستندات آن صحیح می باشد و تجدیدنظرخواه دلیل یا دلایلی که موجبات نقض و یا بی اعتباری دادنامه را فراهم نماید ارائه ننموده لـذا بنا به مراتب دادگاه مستنداً به قسمت اخیر ماده 358 قانـون آئیـن دادرسی دادگاه های عـمـومی و انقــلاب در امور مدنی مصوب 21/1/79 ضمن رد اعتراض معترض دادنامه معترض عنه را عیناً تأیید می نماید. رأی دادگـاه به موجب ماده 365 قانون فوق الذکر قطعی است.
رئیس شعبه 45 دادگاه تجدیدنظرتهران – مستشار دادگاه
علیمحمدی – غفاری