عنوان: فرجام‌خواهی اداره ثبت‌احوال در دعوای نسب

پیام: در دعاوی نفی و اثبات نسب، اداره ثبت احوال ذی سمت نبوده و نمی تواند از رأی صادره درخواست فرجام خواهی کند.

شماره دادنامه قطعی :
9309970907800161
تاریخ دادنامه قطعی :
1393/04/01
گروه رأی:
حقوقی

 

خلاصه جریان پرونده

آقای ح.ز. و خانم س.ح. دادخواستی به طرفیت آقای ح.ر. خانم م.ط. و الف.ر. به خواسته صدور حکم نفی ولد خواندگان ردیف اول و دوم از طفل صغیر ردیف سوم و اثبات نسب خواهان ها نسبت به طفل و قید مشخصات آن در شناسنامه های مربوطه و حذف از اسناد سجلی خواندگان به محاکم دادگستری شاهین دژ تقدیم که پس از ثبت جهت رسیدگی به شعبه دوم ارجاع شده است، شعبه مرجوعٌ الیه پس از جری تشریفات قانونی 1- صدور دستور تعیین وقت و ابلاغ نسخه ثانی دادخواست به خواندگان 2- استعلام از الف. که پاسخ طی شماره 132/ق/116/11-24/10/91 واصل و حاکی است که »این اداره وظایف ذاتی خود را طبق مواد 15 و 19 قانون ثبت احوال عمل نموده و فرزند متولدشده را به هیچ وجه متعلق به خواهان ها نمی داند . . . . .« 3- عدم وکالت آقای ش.ف. از طرف خواهان ها 4- تشکیل جلسه دادرسی و استماع شهادت شهود در تاریخ 28/3/92، دادگاه ختم رسیدگی را اعلام و برابر دادنامه شماره 00258-29/3/92 با این استدلال که »با عنایت به دادخواست تقدیمی و اقرار خواندگان ردیف اول و دوم حسب اقرارنامه عادی پیوستی دادخواست و نیز اقرار خوانده ردیف دوم حسب لایحه ارسالی به دادگاه و نیز اقرار خواهان ها بر فرزندی الف. و توجهاً به گواهی گواهان مضبوط در پرونده و عدم دفاع مؤثر از طرف اداره ثبت احوال دعوی مطروحه را وارد دانسته« و به استناد مواد 995 و 1273 قانون مدنی حکم به نفی نسب فرزندی الف. از خواندگان ردیف اول و دوم و اثبات نسب فرزندی وی به خواهان ها و الزام الف. به حذف مشخصات الف. از اسناد سجلی خواندگان ردیف اول و دوم و بالعکس صادر نموده است، به رأی صادره الف. اعتراض نموده که دادخواست آن به شماره 00079-26/5/92 ثبت و جهت رسیدگی به شعبه پنجم دادگاه تجدیدنظر استان آذربایجان غربی ارجاع گردیده شعبه مرجوعٌ الیه مطابق دادنامه شماره 00720-9/7/92 دادنامه تجدیدنظر خواسته را عیناً تأیید کرده است، اداره مذکور با تقدیم دادخواست و لایحه از رأی شعبه تجدیدنظر فرجام خواهی نموده که پرونده پس از جری تشریفات به این مرجع ارسال و جهت رسیدگی به این شعبه ارجاع شده است. عمده دلایل فرجام خواهی عبارت است از 1- سند سجلی شماره 2930415754 متولد 1/3/91 برابر گواهی پزشکی صادره از بیمارستان ر. شهرستان شاهین دژ تنظیم گردیده 2- ارسال مدارک بالینی خانم م.ط. در زمان زایمان 3- آقای ح.ر. و خانم م.ط. در زمان تولد نوزاد که والدین واقعی آن آقای ح.ر. و م.ط. بوده باهم اختلاف داشته و در تاریخ 10/6/92 منجر به واقعه شوم طلاق گردیده، این اداره با پیگیری های متعدد در زمان تولد نوزاد از دریافت شناسنامه امتناع می کردند، صادر و تحویل ولی طفل آقای ح.ر. گردیده است 4- برابر ماده 1309 قانون مدنی اقرار در مقابل اسناد رسمی کتبی مسموع نمی باشد. 5- تقاضای اداره جهت انجام آزمایش DNA و . . . لوایح هنگام شور قرائت خواهد شد.
هیئت شعبه در تاریخ بالا تشکیل است پس از قرائت گزارش آقای سعید عمرانی عضو ممیز و ملاحظه اوراق پرونده مشاوره نموده چنین رأی می دهد.

 

رأی شعبه دیوان عالی کشور

نظر به مجموع اوراق و محتویات پرونده نظر به اینکه چون اولاً اداره ثبت احوال از حیث نفی و اثبات نسب ذی سمت محسوب نمی گردد و ثانیاً موضوع حذف و ثبت فرزند در شناسنامه و اسناد سجلی قابلیت فرجام ندارد بنابراین با اختیار حاصل از ماده 370 قانون آیین دادرسی مدنی دادنامه فرجام خواسته را ابرام می نماید.
رئیس شعبه 18 دیوان عالی کشور ـ عضو معاون
احمدی ـ عمرانی