عنوان: لوازم اذن زوج به اشتغال زوجه

پیام: اذن درشی اذن در لوازم آن است بنابراین چنانچه زوج اذن به ادامه اشتغال همسرش در شرکت هواپیمایی را داده باشد، چون شغل مهمانداری ایجاب می کند که در پروازهای خارجی که مستلزم خروج از کشور است فعالیت نماید بنابراین دادگاه می تواند حکم به رفع ممنوع الخروجی زوجه از کشور در محدوده کاری وی صادر نماید.

شماره دادنامه قطعی :
9309970224500201
تاریخ دادنامه قطعی :
1393/02/09
گروه رأی:
حقوقی

رأی دادگاه بدوی

در خصوص دادخواست خانم س.غ. با وکالت خانم س.الف. به طرفیت همسرشان آقای ر.م. به خواسته اجازه خروج از کشور یا عنایت به دادخواست تقدیمی و مدارک و مستندات ابرازی زوجه و با توجه به اظهارات وی و وکیل ایشان در جلسه دادرسی نظر به اینکه زوج ضمن عقد خارج لازم که سند نکاحیه درج گردیده اجازه ادامه اشتغال بکار فعلی (مهمانداری هواپیما) را در خارج از منزل به زوجه داده است و بر این اساس زوجه تقاضای صدور حکم بر اجازه خروج از کشور و رفع ممنوعیت جهت خروج از کشور را نموده درحالی که به نظر دادگاه اشتغال به کار مهمانداری زوجه ملازمه قطعی با خروج مشارالیها از کشور ندارد و نامبرده می تواند در پروازهای داخلی به کار خود اشتغال ورزد و از نظر دادگاه اجازه خروج زوجه از کشور محتاج به تصریح بوده است که در شرط مندرج در سند نکاحیه به آن تصریح نشده بنابراین خواهان می تواند وفق شرط یادشده کماکان به شغل خود به عنوان مهماندار هواپیما در پروازهای داخلی ادامه دهد و تجویز خروج مشارالیها از کشور به استناد شرط مزبور فاقد وجاهت قانونی است علی هذا نظر به مراتب مذکوره دادگاه دعوی زوجه خانم س. غیر وی ثالث را غیرثابت تشخیص داده حکم به ردّ دعوی وی صادر می نماید این رأی حضوری بوده ظرف بیست روز قابل اعتراض در محاکم تجدیدنظر مرکز استان می باشد.
رئیس شعبه 261 دادگاه عمومی خانواده تهران ـ اقدم

 

رأی دادگاه تجدیدنظر استان

تجدیدنظرخواهی خانم س.غ. از دادنامه شماره 01610 مورخه 30/11/92 شعبه محترم 261 دادگاه خانواده تهران که به موجب آن در خصوص دعوی مطروحه مشارٌالیها به طرفیت شوهرش آقای ر.م. به خواسته صدور اجازه خروج از کشور در پرونده کلاسه 01109/261/92 حکم بر ردّ دعوی تصدیر گردیده وارد است زیرا شغل مشارٌالیها مهماندار هواپیمایی م. بوده و شغل مهمانداری ایجاب می کند که در پروازهای خارجی که مستلزم خروج از کشور است مأموریت داشته باشد و زوج نیز به هنگام اجرای عقد نکاح عالم به این موضوع بوده و اذن به ادامه اشتغال همسرش در شرکت هواپیمایی را داده است و عدول از اذن در حال حاضر توجیهی ندارد بنا به مراتب دادگاه ضمن وارد دانستن اعتراض معترض و اینکه دادنامه معترض عنه برخلاف مبانی حقوقی و مدنی صادرشده با استناد به صدر ماده 358 قانون آیین دادرسی دادگاه های عمومی و انقلاب مصوب 21/1/79 در امور مدنی آن را نقض و حکم به قبولی خواسته و خروج از کشور صرفاً در محدوده کاری صادر و اعلام می دارد. رأی دادگاه به موجب ماده 365 همین قانون قطعی است.
مستشاران شعبه 45 دادگاه تجدیدنظر استان تهران
نحوی ـ غفاری