عنوان: مطالبه اجرت‌المثل پس از فوت زوج

پیام: امکان مطالبه اجرت المثل ایام زوجیت پس از فوت زوج نیز وجود داشته و مطالبه اجرت المثل منحصر به موردی که زوج بدون دلیل منطقی همسرش را طلاق دهد نیست.

شماره دادنامه قطعی :
9309970222400818
تاریخ دادنامه قطعی :
1393/05/15
گروه رأی:
حقوقی

رأی دادگاه بدوی

دادخواست خانم ف.ن. با وکالت آقایان الف.ق. و م.ش. به طرفیت شوهرش آقای س.الف. با وکالت آقای ص.م. از خوانده دایر به مطالبه اجرت المثل ایام زوجیت به نظر دادگاه دعوی خواهان قابل اجابت نیست زیرا بر اساس مدلول تبصره الحاقی به ماده 336 قانون مدنی ازجمله شرایط مطالبه اجرت المثل این است که زوجه به قصد دریافت دستمزد امور خانه را انجام دهد و در مانحن فیه این قصد احراز نمی شود زیرا اولاً برابر عرف حاکم بر خانواده های ایرانی اساساً زن امور خانه را تبرعاً انجام می دهد و هیچ گاه قصد او دریافت دستمزد نمی باشد ثانیاً عقل سلیم قبول نمی کند که کسی به قصد گرفتن اجرت در مدت زمان طولانی کار کند و در طول مدت هیچ گاه مطالبه اجرت نکند و همچنان به کار خود ادامه دهد و پس از فوت زوج به طرفیت ورثه اش طرح دعوی نماید و از طرفی دعوی مذکور از شمول تبصره 6 ماده واحده قانون اصلاح مقررات مربوط به طلاق نیز خارج است زیرا مصداق تبصره مذکور منحصراً مربوط به موردی است که مرد بخواهد بدون دلیل منطقی همسرش را طلاق دهد بنا به مراتب دعوی خواهان غیرثابت تشخیص و مستنداً به ماده 197 قانون آیین دادرسی مدنی و مفهوم مخالف تبصره مذکور حکم به رد دعوی خواهان صادر و اعلام می شود رأی صادره حضوری و ظرف 20 روز قابل تجدید نظرخواهی در مرجع محترم تجدیدنظر استان تهران است.
رییس شعبه 277 دادگاه عمومی خانواده تهران ـ احمدی نژاد

 

رأی دادگاه تجدیدنظر استان

در خصوص تجدیدنظرخواهی خانم ف.ن. با وکالت الف.ق. به طرفیت الف.الف. نسبت به دادنامه شماره 0251 مورخ 31/2/1392 شعبه 277 دادگاه عمومی تهران در پرونده کلاسه 01667 مبنی بر صدور حکم به رد دعوی مطالبه اجرت المثل ایام زندگی مشترک وارد است زیرا با توجه با محتویات پرونده رأی صادره دادگاه بدوی مطابق مستندات و مقررات مربوطه صادر نگردیده است زیرا اولاً قدر مسلم آن است که زوجه کارایی را که در یک زندگی مشترک متعارف است در زندگی مشترک انجام داده است ثانیاً زوجه صراحتاً در مراحل مختلف دادرسی اعلام نموده است که نسبت به کارهای متداول در زندگی مشترک قصد تبرع نداشته است لذا این دادگاه با عنایت به مراتب مذکور موضوع را از مصادیق تبصره الحاقی به ماده 336 قانون مدنی تلقی نموده با توجه به سنوات زندگی مشترک از سال 1365 ضمن نقض رأی دادگاه بدوی به استناد ماده 358 قانون آیین دادرسی زوج را به مبلغ بیست میلیون تومان به عنوان اجرت المثل ایام زندگی مشترک در حق زوجه محکوم می نماید این رأی قطعی است.
رییس شعبه 24 دادگاه تجدیدنظر استان تهران ـ مستشار دادگاه
مرادی هرندی ـ روحانی