عنوان: مطالبه اجرت‌المثل کارهای ایام زندگی مشترک از ورثه زوج

پیام: زوجه می تواند پس از فوت زوج، اجرت المثل کارهای ایام زندگی مشرک را به طرفیت ورثه و از ماترک مطالبه نماید، هرچند که در ایام حیات زوج، چنین درخواستی نکرده باشد.


مستندات: تبصره ماده 336 قانون مدنی

شماره دادنامه قطعی :
9209970222401601
تاریخ دادنامه قطعی :
1392/09/30
گروه رأی:
حقوقی

رأی دادگاه بدوی

دادخواست خانم ن.پ. فرزند ح. به طرفیت آقایان 1ـ ع.2ـ ح.3ـ ح.4ـ الف.5ـ ر.و خانم ها پ.، ت.و ف.شهرت همگی م. دایر به مطالبه اجرت المثل ایام زوجیت که خواهان اظهار داشت 37 سال با شوهرم زندگی کردم شوهرم فوت کرد به نظر دادگاه دعوی خواهان قابل اجابت نیست زیرا صرف نظر از اینکه در جامعه ایرانی زن امور خانه داری را با میل و رضای خودش و بدون توقع دریافت اجرت انجام می دهد نظر به اینکه خواهان در جلسه رسیدگی اظهار نمود امور خانه را بدون قصد دریافت دستمزد انجام داده است مستنداً به مفهوم مستفاد از تبصره ذیل ماده 336 قانون مدنی حکم به ردّ دعوی مطروحه صادر و اعلام می شود رأی صادره حضوری و ظرف 20 روز قابل تجدید نظرخواهی در مرجع محترم تجدیدنظر استان تهران است.
رئیس شعبه 277 دادگاه عمومی خانواده تهران ـ احمدی نژاد

 

رأی دادگاه تجدیدنظر استان

در خصوص تجدیدنظرخواهی خانم ن.پ. به طرفیت ع.و ح.و ت.و ف.و پ.و ر.و الف.و ح.همگی م.نسبت به دادنامه شماره 01237 مورخه 7/8/92 شعبه محترم 277 دادگاه عمومی تهران در پرونده کلاسه 0806 مبنی بر صدور حکم ردّ دعوی مطالبه سی وهفت سال اجرت المثل ایام زندگی مشترک وارد است زیرا با توجه به محتویات پرونده و ملاحظه لایحه تجدیدنظرخواه نظر به اینکه تجدیدنظرخواه در لایحه تجدیدنظرخواهی اظهار نمودم من مدت سی وهفت سال باهمسرم ص. م. زندگی مشترک داشتم و خانه دار بودم و کلیه کارهای داخل منزل را خودم انجام دادم و از شوهرم پرستاری نمودن و آن طور که در لایحه تجدیدنظرخواهی بیان داشته است کارها را با قصد اجرت انجام دادم و تبرعی نبوده است و از طرف دیگر تجدیدنظر خواندگان ایراد و اعتراض نسبت به خواسته زوجه ابراز ننمودند لذا این دادگاه با عنایت به مراتب مذکور رأی صادره دادگاه بدوی را مخدوش دانسته و زوجه را مستحقق اجرت المثل ایام زندگی مشترک می داند به استناد ماده 358 قانون آیین دادرسی مدنی رأی صادره دادگاه بدوی را نقض کرده و به استناد تبصره الحاقی و ماده 336 قانون مدنی خود تجدیدنظر خواندگان را هرکدام نسبت به سهم الارث خود از ماترک متوفی متناسب با سنوات زندگی مشترک به مبلغ هیجده میلیون تومان محکوم می نماید رأی صادره نسبت به خانم پ.و ت. و ر.م. حضوری است و قطعی می باشد و نسبت به سایر تجدیدنظر خواندگان رأی غیابی است و ظرف بیست روز پس از ابلاغ قابل واخواهی در همین دادگاه می باشد .
رئیس شعبه 24 دادگاه تجدیدنظر استان تهران ـ مستشار دادگاه
مرادی هرندی روحانی